Pathfinder (Extended Edition)

29. januar 2008 af Jesper Poulsen

Pathfinder (Extended Edition) billede

Indians vs. Vikings - Round One - Fight!

Den er hverken en storfilm eller et episk værk, men alligevel fristes man til at kalde Pathfinder for nevø til Den Sidste Mohikaner og grandfætter til Apocalypto. Og så har Karl Urban ikke svunget sværdet som Eomer i Ringenes Herre forgæves. Det får han nemlig så rigeligt brug for her!

Handlingen er såmænd lige til. Vi befinder os i Amerika, godt 500 år før Columbus gør sin opdagelse. En ung dreng findes som den eneste i live i et strandet vikingeskib. Den som finder ham, er en ældre indiansk kvinde, som tager ham til sig og opfostrer ham blandt naturens folk. Han får navnet Ghost og viser sig med alderen at blive en prægtig kriger. Han lever godt blandt sin nye familie i fred og fordragelighed. Men idyllen bliver brudt godt 15 år efter han blev fundet. Hans slægtninge, vikingerne, returnerer til Amerika for at fuldføre den mission som ikke lykkedes sidst – nemlig at gøre Amerika til deres land.

De viser ingen nåde og slår adskillige indianere ihjel, slagtende sig gennem masserne. Blandt de faldne indianere, er den kvinde som fandt Ghost og derved blev hans reserve-mor. Fyldt med had, vil Ghost have hævn over de barbariske vikinger – og nærmest ene mand har han styrke til at udfordre fredsforstyrrerne. Nu er scenen sat for en række fantastiske slag som leder tanken hen på alle de såkaldte sandal-film som 300, Alexander, Kingdom Of Heaven, Troja m.fl. Her er der dog ingen sandaler, men alligevel smæk for skillingen i nogle drabelige slag og torturscener, så man næsten skulle tro at man havde sat Passion Of The Christ på...

Ikke alt går som planlagt, for vikingerne er mange. Ghost bliver taget til fange, og tvinges nu til at være sit oprindelige folks stifinder (pathfinder) i det indianske territorium. Målet er at udrydde alle indianere – men Ghost har ikke glemt hvem der tidligere var ham kærlig og hvem der tidligere forlod ham.

Blod, bulder og brag og lidt skandinavisk accent (når vikingerne brøler) er kodeordet i Marcus Nispels action-basker. Stor opmærksomhed herhjemme fik den ikke, men det kan den så få nu. For elsker man en krigerisk film med halsbrækkende scener, så er Pathfinder i den grad et solidt bud. Umiddelbart kunne det ligne en undskyldning for at lave et voldsorgie, men i det store hele er stilen gennemført, selvom handlingen ikke er noget unikum – men bare herlig simpel.

Befriende er det også at Pathfinder ikke er sølet til med celebre Hollywood-folk. Miljøet er netop ganske troværdigt, da vi ikke kender de medvirkende – ud over føromtalte Karl Urban, som udover Ringenes Herre også er set i Ghost Ship, The Bourne Supremacy og den yderst kiksede filmatisering af computerspillet Doom. Dog vil nogen nok kunne genkende Russell Means, som var selveste Chingachgook i Den Sidste Mohikaner samt stemmelægger til Powhatan i Disneys Pocahontas. Men ellers er feltet ret ukendt. Marcus Nispel har sjovt nok ikke den helt store spillefilmserfaring, selvom nogen måske husker hans genindspilning af Texas Chainsaw Massacre for nogle år tilbage. Han er også blevet udvalgt som instruktør på et kommende Fredag 13.-projekt, men det er i musikvideo'ernes verden han har stadfæstet sig via arbejde for navne som Cher og Billy Joel.

Udgivelsen her er spækket med ekstra materiale. Ikke noget underligt i at man har valgt at kaste en bonus skive ombord. Disc 1 indeholder slettede scener, trailers og kommentatorspor, mens disc 2 byder på alle featurettes samlet. Der er grundig indsigt i selve optagelserne, viden om de mange stunts, tilblivelsen af kulisser og indførelse i designet for det samlede værk. Se også Marcus Nispels arbejde på selve settet og en lille snas om Clancy Brown som den kult-figur han er i manges øjne.

Samlet set anbefalelsesværdig hvis du har hang til umættelig kamp mellem det gode og det onde.

SF/Fox.

Titel: Pathfinder (Extended Edition)