Patriots Day

7. september 2017 af David Lund

Patriots Day billede

Spændende og intens omgang om bombningen i Boston i 2013.

Der findes masser af misforståede og undervurderede filminstruktører i filmhistorien. Masser der aldrig har opnået den succes og anerkendelse som de har fortjent, og masser der aldrig har slået igennem til et bredt publikum. Det er dog kun de færreste af de store Hollywood-instruktører som folk simpelthen ikke kender navnene på, og her er Peter Berg en af dem. Manden har ellers givet os film som “Deepwater Horizon”, “Battleship”, “Lone Survivor” og “Hancock”, men det er simpelthen ikke et navn, der har slået sig fat i publikums bevidsthed. Og det er synd. For Peter Berg leverer egentlig altid varen, om det så er igennem en misforstået kritik af det amerikanske søværn eller igennem en undervurderet spændingsfilm om nærmest umulig overlevelse. Peter Bergs seneste film “Patriots Day” markerer tredje film i træk med Mark Wahlberg i hovedrollen, og det virker som et glimrende makkerpar, der får det bedste ud af hinanden. Wahlberg kan nemlig godt være god, så længe man begrænser ham og instruerer ham korrekt, og “Patriots Day” virker nærmest som kulminationen af deres samarbejde.

Ligesom de to andre Berg/Wahlberg film er “Patriots Day” baseret på en sand historie. Denne gang handler det om det dobbelte bombeangreb i 2013 under det 117. Boston Marathon. Enkelte mistede livet og endnu flere blev såret. Dette var naturligvis en begivenhed, der rystede hjemlandet USA, så når man laver en spændingsfilm omkring emnet, skal man træde varsomt, så man ikke træder nogle over tæerne. Og det gør Peter Berg. Med en blanding af rigtige optagelser, og en stor fokus på det heltemod flere viste i situationen, formår Peter Berg at være en række historier sammen, der afsluttes med en neglebidende jagt igennem Bostons gader. “Patriots Day” er måske en anelse sløv i betrækket, men den vil gerne have mange detaljer med, og efter den første halve times tid, udvikler filmen sig til en intens og interessant fortælling, der holder sig meget tæt på den sande historie. Dog er det interessante netop det, der ikke er sandt. Hovedpersonen Mark Wahlberg spiller er nemlig opdigtet, og skal fungere som et slags metafor for patriotisme. Det fungerer langt bedre end man skulle tro, og det føles ikke som en omgang hul propaganda som i mange tilsvarende film.

Filmens cast er fremragende. Det siger næsten sig selv, når man nævner navne som John Goodman, Kevin Bacon og J.K. Simmons. Endnu engang stjæler Simmons dog rampelyset i en pragtpræstation. Generelt sidder alle de tekniske aspekter lige i skabet i “Patriots Day”, men visse ting arbejder lidt imod filmen. Den sløve start er en ting, men filmens alt for lange afrunding virker en smule for belærende. Jeg kan sagtens forstå grunden til det, da ofrenes familier sagtens kan have ømme tæer, men det fungerer som en stopklods for den dramaturgiske kurve og får tempoet til at halte unødvendigt. Med det sagt er der ingen årsag, til at skippe endnu en god Peter Berg film. Få nu det navn banket ind i din bevidsthed. Det fortjener han.

Billede & Lyd - 6/6

Farverne er nedtonede, detaljerne i top og skarpheden perfekt. Filmen er skudt digitalt i 2K, og resultatet er et smukt ensartet billede der ikke er en finger at sætte på. Selv de mørke scener fastholder en skarphed, som man sjældent ser på film. Lydbilledet er mindst ligeså imponerende, hvor der virkelig er kælet for effekter, der springer ud af samtlige højtalere. Det bliver dog aldrig uoverskueligt, men fungerer nærmere som, at blive sat midt ind i Bostons gader, og opleve hele dramaet selv. Virkelig imponerende.

Ekstramaterialet - 4/6

Ekstramaterialet består af 6 featuretter, der sammenlagt kommer op på over halvanden times spilletid. En af dem kan bedst forklares som en dokumentar, der indeholder interviews med Bostons beboere. Det er en meget følelsesmæssig omgang, som dog har en tendens til at ramme det sentimentale. De andre går bag om kameraet hovedsageligt igennem interviews med cast og crew. Det er altsammen en kig værd, da der gemmer sig mange informative detaljer og egentlig giver et fint indblik i produktionen og ikke mindst amerikanernes tanker om bombningen i Boston.

Titel: Patriots Day
Original Titel: Patriots Day
Premieredato: 3. august 2017