Paul McCartney in Red Square

4. august 2005 af Per C. Halling

Paul McCartney in Red Square billede

Gammel vin på nye flasker vil nogen måske mene, men hvilken aroma og stadig god smag !

Paul McCartney in Red Square er en sammenklipning af noget af en historisk begivenhed som fandt sted den 23 maj 2003, hvor Paul McCartney mødtes med gamle og nye fans og hvor de fleste kun kendte ham fra deres forældres plader og for den frihed han stod for, da Beatles ikke var velkommen på disse kanter i 60’erne. På tros af at det var første gang han satte sine ben Russisk jord er det fantastisk se den modtagelse han fik og at opleve ham foran næste 100.000 vilde fans og ikke mindst prominente gæster som præsident Putin and tidligere præsident Gorbachev.

Det var en næsten 3 timer lang koncert, som blev optaget med ikke færre end 26 kameraer fordelt rundt på pladsen og på scenen, og læg dertil en masse andre optagelser som herefter blev kogt ned til godt 100 fantastiske minutter i en blanding af musik, interviews og andet godt i forbindelse med denne koncert/event som i første gang ikke blev vist på MTV, VH1 eller en af de mange musik tv-kanaler, men den amerikanske The History Channel, som mente at dette var noget af en begivenhed, som hørte under deres område. Dette gør det også til en noget anderledes koncertoplevelse og ikke den typiske musikdvd for fans, som bare skal fodres med billeder af og musik med deres idol. Det er udover være et portræt af en af rockens største navne, også en beskrivelse af en spændende person og en kultur som var med ændre et hel folk, med politiske budskaber pakket ind sange som man kan lytte til om og om igen, og som ikke bare talte til folk i de oprørske 60’ere, men også til nutidens unge, selvom han måske ikke er ligeså udfarende som U2s Bono.

Man får derfor indimellem numrene både interviews med McCartney, et møde med tidligere præsident Gorbachev, kommentarer historikere og andre vidende personer, der udtaler sig om Beatles/McCartney hvordan de kunne holde humøret oppe på folk selv under fx Den Kold Krig og andre politiske højspændte periooder, men også den måde hans musik har være med til at påvirke/udvikle unge russiske kunstnere. Man høre derfor også om han derfor ved samme lejlighed blev hædret og dekoreret af det Russiske Musikkonsevatorium.

Man kan selvfølgelig diskutere om er alt dette nødvendigt, når man måske oftest putter en dvd i maskinen for at høre musik, men faktisk mener jeg der det er med til at gør dem til mere end bare endnu en live/Greatest Hits opsamling og derved også en mere langtidsholdbar dvd. Alt for tit udkommer der masser af dvd’er i middelmådig kvalitet, som man kun ser/lytter til et par gange og det er jo synd for dvd-mediet er jo virkelig et medie hvor man kan komme nærmere på sine idoler i mere end en forstand.

En anden ting, som jeg som gammel Paul McCartney fan savner på denne dvd, er numre fra hans mange andre plader. Han har skrevet så meget god musik og rigtig mange gode sange og det er derfor lidt skuffende, at der er så få sange fra hans karriere i Wings ellers hans solo plader, som kunne have bragt de 2 koncerter op på en højere karakter, niveau og ikke mindst udvidet publikums kendskab til hans store talent, samt ikke mindst fået lidt flere til at købe dvd’en. Det ville have været rart at genhøre numre fra fx 80’erne bl.a. det fremragende album ”Tug of War” og numre som ”Pipes of Peace”, ”My Brave Face”, ” Ebony and Ivory”, ”Say, Say, Say” og ”No More Lonely Nights” er numre, som stadig er værd at lytte til også er politiske, hvis det var det som var udvalgskriteriet. Koncerterne kan derfor til tider godt virke lidt kedelige og ensformige for det er ikke alle, som har lyst til at se en gammel mand synge kun gamle 60’er sange.

Video

Ofte brokker folk sig over at der er for lidt kontrast i optagelser af koncerter, men på denne dvd er der masser af kontrast på denne dvd og faktisk så meget at i længden bliver det lidt trættende at se på, men tager man det i små bider er det ikke så slemt. Der klippes også lige lovligt meget/ofte at det i længde kommer til at ligne en lang musikvideo. Billedet er lavet til TV i formatet 4:3 og ikke i 16:9 som vi ellers er begyndt at blive vant til. Den ellers gode stemning fra selve koncerten kunne have været bibeholdt bedre ved at have lavet nogle mere rolige klip og knap så mange kamerature og denne heftig MTV-klipning.

Audio

Du har mulighed for at vælge mellem at høre Poul McCartney i enten DTS, Dolby Digital 5.1 eller 2.0 og der er virkelig stor forskel på de forskellige lydspor.

Lyden og både klar, ren og ikke mindst fyldt af liv som virkelig kommer til sin ret på DTS og 5.1 sporet, som virkelig giver en følelsen af at været tilstede enten blandt publikum eller oppe på scenen. Men vil du tilbage til de første glade Beatles-Stereo-Dage, nu hvor mange sangene er fra den gang, skal du slå over på 2.0 sporet og slukke for fjernsynet, her er nemlig lyden meget lig dengang og knap så fuld af liv, bortset fra det som sangene naturligvis sprudler af.

Menu og Tekster

Menuerne er simple, men ellers ikke noget at skrive hjem om.

Vi får endnu en gang en koncert med masser af tekst muligheder på alskens europæiske sprog, men ingen skandinaviske, så det trækker også lidt ned.

Ekstra Materiale og Track Liste

Der er lidt af hvert som ekstra materiale på dvd’en som bl.a. en lille dokumentar fra tv-kanalen the History Channel, hvor denne koncert faktisk blev vist første gang, men også links og anden information om hvor du kan finde flere oplysninger om Poul McCartney og Rusland. Men den største og mest vigtige ekstra ting du får med I købet er en ekstra koncert på næsten en time. Den er optaget i St. Petersborg og indeholder masser af numre, som ikke er med i Moskva koncerten, så man må sandelig sige at man får meget musik for pengene på denne dvd.

At røbe hele tracklisten vil ødelægge lidt af oplevelsen, men vil blot sige at det ene hit følger det andet og lyt bl.a. til "Can't Buy Me Love," "Band on the Run," "Saw Her Standing There," "Live and Let Die," "Hey Jude," "Let It Be," "Yesterday," "Getting Better All The Time," "Band On The Run," "Can't Buy Me Love," "Two Of Us," "Saw Her Standing There," "We Can Work It Out," "I've Just Seen A Face," "Live And Let Die," "Someone's Knocking On The Door," "Fool On The Hill," "Lucky Guy," "Birthday," "Baby I'm Amazed," "Back In The U.S.S.R.," "Hey Jude," "She's Leaving Home," "Yesterday," "Let It Be." Blive fyret af med en livsglæde og energi der kan få selv en Justin Tiberlake eller anden boybandstar til at blegne og miste pusten, hvis man tager hans alder i betragtning. Jeg sad og så den sammen med et par unge mennesker, som pludselig blev klar over hvor deres idoler som fx Oasis har hentet deres ideer fra og fangede flere af dem i faktisk at blive revet med som om de var med på Den Røde Plads.

Konklusion

Dette er en underholdende koncert, med en god og helt speciel stemning, fordi en koncert af denne art kun for få år siden ikke var mulig, men også at se de skrigende fans minder om de gamle sort/hvide optagelser fra hans unge år. Det er også afgjort en koncert, som giver én lyst til at lytte mere på Paul McCartneys musik og ikke mindst købe flere DVD’er og CD’er fra hans karriere, også selvom hovedparten af sangene er fra hans tid i The Beatles og der godt kunne være flere af de andre fremragende ting han har skrevet og sunget.

Hvis du vil vide mere om Paul McCartney bør du besøge www.paulmccartney.com og læse om en kunstner som bliver ved med at kunne fange sit publikum grundlæggere af den grundlæggende rock, som stadig inspirere musikere i dag og sikkert mange også i fremtiden. Der er også mange fansider om ham, som beviser at stadig er elsket verden over og hvor du kan finde masser af billeder fra hans tid i Beatles, Wings eller på egen hånd.

Billederne kommer fra en optagelse af koncerten, da den blev vist på amerikansk tv, da det har ikke været muligt at lave screenshots fra denne dvd.

DVDen er venligst stillet til rådighed af Warner Music Denmark og tak for et gensyn med en af rockens bedste kunstnere til alle tider.

Titel: Paul McCartney in Red Square (DVD)