Peddersen og Findus - Findus flytter hjemmefra

29. november 2018 af Maria Bjerregaard

Peddersen og Findus - Findus flytter hjemmefra billede

Det er et herligt gensyn med de gode venner Peddersen og Findus, og både børn og vokse vil more sig med disse hjertelige karakterer.

Der er efterhånden blevet skabt mange Peddersen og Findus film efter børnebøgerne af Sven Nordqvist. Den første produktion tilbage i 2014 blev en stor succes iblandt de yngste seere, og er en af de største børneproduktioner i Tyskland nogensinde. Nu skal vi så til den tredje filmatiseringen, hvor Findus flytter hjemmefra. Og det er faktisk blevet en ganske fin og sød film.

En stor og stærk Findus
Findus har fået en ny madras og hopper op og ned hver dag – og nat! Peddersen er ved at være træt af det, så han finder på en løsning. Nemlig at bygge Findus hans eget hoppehus, hvor han kan hoppe ligeså meget som han ønsker. Men Findus er ved at blive voksen og bliver bidt af friheden, så han beslutter sig at flytte ud i huset permanent. Men kan Peddersen nu undvære sin lille Findus?

En sød og charmerende historie
Filmen har ikke verdens største plot. Det handler mest om det evige venskab imellem Peddersen og hans kat Findus, men det falder sikkert i smag hos de yngste. Selvom filmen er lavet de små børn, så er der også lagt nogle finurlige og sjove vittigheder ind for voksne, som også børn vil synes er sjove. Bl.a. er der tilføjet nogle selvstændige høns, som er pylret og charmerende på deres helt egen måde. Men centrum for historien står dog de to kære venner Peddersen og Findus – et venskab som altid vil bestå.

En fjollet fortælling
Det er stadig en gåde, hvordan skuespilleren Stefan Kurt kan virke så indlevende og autentisk, når han i princippet ikke kigger på et levende væsen. Men dette formår han dog stadig, og man sidder og bliver rørt af det specielle venskab imellem en mand og hans computeranimeret kat. Budskabet er dog skåret meget ud i pap, hvilket er ærgerligt, da børn er kloge nok til selv at regne det ud. Og selvfølgelig så får den slemme ræv ikke fat i hønsene, og jægeren Gustavsen får heller ikke fat i ræven, men kommer ud i de værst tænkelige scenarier. I hvert fald set fra et barns øjne.

”Peddersen og Findus – Findus Flytter Hjemmefra” er en sød, sjov og charmerende film til sit yngste publikum. Men som voksen vil man ikke sidde og kede sig alt for meget. Selvfølgelig er historien ikke særlig stor og de gode vinder altid, men det er stadig meget sjovt og charmerende alligevel.

Titel: Peddersen og Findus - Findus flytter hjemmefra
Original Titel: Pettersson Und Findus - Findus Zieht Um
Premieredato: 29. november 2018