Peter Plys' Magiske Verden - Når lidt betyder meget

15. juli 2004 af Claus Larsen

Peter Plys' Magiske Verden - Når lidt betyder meget billede

Fortællinger om fællesskab og betænksomhed til de allermindste

På coveret til Peter Plys’ magiske verden ”Når lidt betyder meget” står der, at det er fortællinger om fællesskab og betænksomhed – og så er det altså også skåret ud i pap. DVD’en består af fire små film, der nok egner sig mest til de mindste Plysfans. I modsætning til Grislings store eventyr, der talte til børn i alle aldre er de fire små film kun henvendt til de mindste mellem 3 og 6 år med moraler, der grænser til det kvalmende. Men figurerne er da morsomme og søde alligevel
I den første film, Peter Plys og Ønskestjernen, viser Jacob sin ven en stjerne, som Plys udnytter lige groft nok, så han tror den forsvinder. I To skal man være er Ninka i gang med forårsrengøring og smider de forkerte ting ud. Æsel som gartner er min personlige favorit (har også været æselfan i mange år), hvor Ninka ansætter Æsel til at være gartner i sin have, da han fejlagtigt tror at Æsel kan få alt til at gro. Den sidste film handler om Jacobs fødselsdag. Plys og vennerne tror fejleagtigt at Aben Bruno, der er den bedste gave en dreng kan få, er til Jacob, hvorfor de vil forlade Hundredemeterskoven. Men gaven er slet ikke til Jacob og til sidst ånder alt fred. Men det er faktisk lidt kedelig, hvis man er mere end 6 år gammel
Filmene kan ses på flere forskelllige sprog og der er også et lille spil som ekstra-materiale, som i alt får 3 stjerner.
Selve DVD er lidt skuffende i forhold til, hvad man kan forvente fra Disney. Der er kun lidt under en times reel film, og det er ikke de bedste af slagsen, men intentioner er reelle nok. Måske kunne man have krydret med en enkelt eller to film mere. Prisen taget i betragtningen er der faktisk ikke meget at komme efter, og den synes især at være en smule skuffende i forhold til den fremragende Grisling-film, der også er nu er at finde på DVD. 2 stjerner til Peter Plys.

Titel: Når lidt betyder meget
Original Titel: Little Things Mean A Lot
Premieredato: 15. juli 2004