Phantom Of The Opera (2004) (3-Disc Special Edition)

23. juni 2005 af Per C. Halling

Phantom Of The Opera (2004) (3-Disc Special Edition) billede

Det er længe siden at vi har haft en rigtig luksus dvd udgivelse. Det rodes der bod på nu. Læs her mere om den og filmen, som for kun få måneder gik på det store lærred, men nu kommer til hjemmebioen.

Hvis du missede denne film i foråret får du nu chancen for at rode bod på det i denne 3 disk luksus udgave på dvd, men er den værd at ofre så meget tid på ??? Læs her nærmere om den film, som delte anmeldere og publikum i 2 lejre.

Hans stemme lokker hende. Den plejer hendes usædvanlige talent fra de mørke skygger i det operahus, som den uskyldige korpige Christine Daaé (smukt sunget og ømt spillet af Emmy Rossum, som jeg personligt syntes passer bedre end Sarah Brightman, selvom hun slet ikke kan konkurrere på stemmen) kalder sit hjem. Ved Faderens død lovede han at sende en engel til at våge over hende efter hans død. Uvidende om hans sande identitet har hun derfor givet ham navnet ”Musikkens engel” i den tro at denne person er hendes skytsengel. Kun ballettens kunstneriske leder, Madame Giry (spillet af den altid gode og rutinerede Miranda Richardson), ved at Christines mystiske ”Musikkens engel” i virkeligheden er The Phantom (udmærket spillet af den mindre kendte Gerard Butler, men intet i forhold til fx Michael Crawford, som spillede rolle i den originale opsætning i London) - et deformt og skamferet musikalsk geni, som vandrer gennem operahusets katakomber og spreder frygt blandt dem, som bor og arbejder der.

Den temperamentsfulde diva La Carlotta (alt for overspillet af Minnie Driver, som kendes fra talrige low-budget produktioner) siger op midt i kostumeprøverne før selskabets nyeste opsætning. Den nye ledelse – Andre (sikkert spillet af Simon Callow, et af de ansigter, man kan genkende, men ikke lige huske hvorfra) og Firmin (ok spillet af et for danskerne ukendt navn Ciaran Hinds) - har intet andet valg end at sætte Christine frem i rampelyset i stedet, da det skønnes at hun er den med den bedste stemme. Hendes fantastiske stemme og optræden på premiereaften fængsler og henrykker både publikum og ikke mindst The Phantom. Han beslutter sig derfor at gøre hende til operahusets næste store stjerne. Men han er ikke den eneste magtfulde mand, som beundrer den unge sopran. Christine bliver snart kurtiseret af teatrets rige velgører, adelsmanden Raoul de Chagny (Patrick Wilson, som jeg syntes spiller utrolig svagt i betragtning af i denne filmudgave er figuren mere helstøbt end i teaterudgaven) som hun kender fra sin opvækst.

Christine er splittet. På den ene side er hun betaget af sin karismatiske vejleder og sang/musik lærer, men på den anden side er hun også tiltrukket af den flotte Raoul. Dette gør The Phantom rasende og jaloux , og det bliver begyndelsen til et dramatisk opgør præget af sprudlende lidenskab, heftig jalousi og ikke mindst altopslugende kærlighed. Alle tvinges derfor ud i en masse valg og fravalg og presses til et punkt, hvor der ikke findes nogen vej tilbage.

Gammel vin på nye flasker eller ???

The Phantom of The Opera er baseret på den nu klassiske roman af forfatteren Gaston Leroux. Bogen har dannet grundlag for masser af teaterforestillinger, samt tv- og biograffilm gennem tiderne. Disse har dog været af meget svingende kvalitet og ikke mindst forskellig udlægning og fortolkning af Lerouxs tekst. Det fleste gange har det været gyser elementet, som har været det bærende element, men flere af de senere udgaver har mere lagt på relationerne mellem de forskellige personer og givet et mere nuanceret billede af The Phantom som ikke længere bare er forsmået elsker, som tager hævn over dem som tager hans musik og hans kæreste – Christine - fra ham, men et følsomt og arret menneske, som tros sine til tider baske handlinger, stadig har et hjerte af guld. Den udgave, som har givet historien mest succes og kommet ud til det bredeste publikum gennem tiden, er nok Andrew Lloyd Webber's musical, som denne film er lavet udfra. Den er dog tilsat en række nye filmiske elementer og scener, som gør at folk, der har set den på teateret fx i Danmark eller i England også har noget nyt at komme efter.

Hollywood elsker genrefilm og musicals er en af de genre, der altid har kunnet trække folk i biografen. Derfor efter at "Moulin Rouge" og ”Chicago” var blevet pænt modtaget både af biografpublikumet og anmelderne og ikke mindst solgte rigtig godt på dvd, er det ikke underligt, at denne flotte musical, måtte komme til det store lærred og give dem som ikke havde råd til en teaterbillet, mulighed for at opleve de store scenerier og ikke mindst den formidable musik. Det sjove er bare, at det er ikke nogen ny ide at bringe denne musical til lærredet og historien om den og meget mere finder du blandt andet på de 2 ekstra disks med materiale, som vi kigger nærmere på om lidt. Du kan dog også vælge at investere i 1 disk udgaven, som kun indeholder filmen og dens trailer, men det vil jeg ikke råde dig til.

Desværre har Joel Schumacher holdt sig lidt for tæt til sit forelæg, at filmen godt i visse passager godt kan virke langtrukket og kedelig, eller sagt på en anden måde for meget filmet teater og for lidt film.

Gyser eller lystspil eller hvilken genre ?

Et andet problem som filmen slås med er at den ikke rigtig kan beslutte sig, hvor den vil hen stil messigt, om det skal være uhyggelig, sjov, spændende, romantik, der skal være den bærende kraft i filmen. Det gør at man meget nemt kan tabe interessen for den, når efter de første 30 minutter har hørt de 3 glansnumre og man ud gennem højttalerne for 117 gang høre variation over kærlighedstemaet ”All I Ask Of You”.

Når man tænker på at Schumacher har leget med film og musik i sine film tidligere som fx i ”Lost Boys” og er en instruktør, der har begået sig inden for mange genre, kan det derfor godt undre at han, med den baggrund ikke har kunnet tilføje forestillingen mere film og meget mindre teater.

Skuespillerne gode eller dårlige ?

Et af de helt store diskussionsemner hos publikum og anmeldere er selvom alle er enige om at Emmy Rossum er den som bærer filmen, er der delte meninger om The Phantom og Raoul. Jeg syntes derfor man selv skal se og lytte og selv bedømme den og lytter til den og andre udgaver og selv finder den udgave man bedst kan lide for som med meget andet musik så er det et spørgsmål om smag. Mange vil måske undre sig over rollebesætningen og hvorfor man ikke valgte større skuespillere, men svaret på dette og meget andet få du på bonus diskene.

Billede og Lyd

På teateret går lyd, musik og visuelle op i en højere enhed, men hvad med her.

Filmen lægger flot ud med en sekvens som virkelig starter godt, men desværre drukner i CGI. Sådan er det desværre flere steder undervejs og det er synd for man kan se at der er lagt meget arbejde og rigtig mange penge i både kulisser, kostymer og rekvisitter. På dvd er der tale om en virkelig flot og fremragende udgivelse med et meget flot og støjfrit billede med masser detaljer. En altid god kvalitet, som vi kender Warner for, og her kunne de andre selskaber godt tage lidt ved lære. Vi så det med Matrix og nu også denne. Rent faktisk syntes jeg den så bedre ud i min hjemmebiograf end i den biograf jeg så den.

Lyden er flot optaget, men flere steder virker den som om den ikke er synkroniseret rigtig og det trækker naturligvis ned. Det er rigtig synd for på dvd var lyden også her flottere end i biografen. Specielt på DTS sporet kan man mærke, at de har brugt meget energi på.

Desværre går lyd og billede ikke op i en højere enhed, da filmen ikke er særligt spændende klippet og lysesætningen virker flere steder helt forkert, men også på grund af de førnævnte mange close ups og CGI billeder gør, at den magiske oplevelse fra teateret udebliver.

Er det første gang du oplever musicalen, kan du måske godt rives med, men det tror jeg mere er på grund af historien.

Endelig en flot dvd-udgivelse

På dvd kan du vælge at købe i 2 forskellige udgaver – en 1 disk udgave, som kun indeholder filmen og traileren, men også i en luksus udgave med 2 ekstra disks fyldt med ekstra materiale, som både nydes i dvd-afspilleren og med lidt ekstra guf, hvis du smider den i computeren.

Ikke siden Ringenes Herre boksene har der rigtig været nogle rigtig spændende special udgaver på dvd og til en overkommelig pris. Det rodes der så sandelig bod på med denne udgivelse, som kun er lidt dyrere end normalen, så det er selvfølgelig den man skal købe, hvis man vil have filmen på dvd.

Den første ekstra disk er tilegnet filmen og produktionen af denne. Der lægges ud med en time langt ”making of” program, som er rigtig godt og informativt om filmens tilblivelse, med en gennem gang af de mange aspekter af denne store produktion. Efterfølgende kan man i en række små featuetter få yderligere information omkring en række emner som fx klipning, special effekter og musik. Ikke alle af dem lever op til førnævnte hovedprogram, men det giver et godt indblik i hvor stort et arbejde, det er at producere en så stor film på så kort tid. På disk 2 kan du se Emmy Rossum til prøvefilmning, en fraklippet nyskrevet sang og smider du den i computeren få du mulighed for et mindre billedearkiv fra filmen og den tilblivelse. Efter en så god og informativ disk, som i alt varer lidt over 2 timer, var jeg spændt på om disk 3 kunne leve op til den - og det kunne den.

Den anden ekstra disk er tilegnet teaterudgaven og delt op i 3 dele. Første del er et spændende program på næsten en time, hvor man får den spændende historie om ”The Phantom of The Opera” fra ide til prøveopførelser i Webbers baghave (og privat optagelser af disse) til casting af den første opførelse i London, og meget mere, frem til i dag. Man får et godt billede af, hvorfor det er den mest succesrige, sete og indtjenende musical/teaterforestilling nogensinde.

Anden del handler udelukkende om musikken og som på smukkeste vis lægger op til tredje del, som er 4 musikvideoer, der blev lavet til at lave reklamere for forestillingen i London og sælge musikken på LP/CD.

Alle 3 plader har flotte animerede menuer og ledsaget af stemningsfuld musik og levende baggrundsbilleder, men bliver den stående i det samme menupunkt længe kan man godt blive lidt træt af det på gældende musikstykke selvom animationen er flot.

Det lyder omfattende for de 2 ekstra disks og det er det også. Det er meget god kvalitet både hvad angår indhold og teknisk og så ikke mindst det faktum at det hele er tekstet på dansk trækker bestemt ikke ned, så kan vi godt undvære et middelmådigt kommentarspor, når resten er så godt.

Konklusion

Dette er en meget flot udgivelse som vi har fået her i Danmark.

For gamle fans kan de købe den og få en masse spændende at vide, samt få spændende privat optagelser, samt alle de gamle musikvideoer, der ikke tidligere har været tilgængelige på DVD.