Picnic

23. maj 2006 af Jesper Hintze Vildbrad

Picnic billede

En lettere hæmningsløs mand ankommer til en lille støvet by, for at besøge en gammel ven, og får straks øje på den smukke Madge, som desværre er denne gamle vens kæreste!

Et klassisk melodrama, forfrisket med technocolor, fra den så tidstypiske Hollywood-fabrik.
Hal Carter (William Holden) er den lettere utæmmede mand, med stort M, der ankommer som solist på godstoget til en lille amerikansk forstads by. Hans mål er et gensyn med en gammel studiekammerat. Men hans vej dertil gennem byen, fører ham til den gamle Mrs Felton (Helen Potts), der serverer ham morgenmad og så vil han arbejde lidt for hende. Han kommer hurtigt i kontakt med nabo husets yndigheder Millie (Susan Strasberg) og Madge Owens (Kim Novak), svedig med bar overkrop, ser de noget så usædvanligt som en rigtig mand. Der er hurtig en forbindelse mellem Madge og Hal.
Hal må videre ud for at besøge sin gamle studiekammerat Alan (Cliff Robertson), som det er gået udover al forventning, takket være faderens givtige silovirksomhed. De falder hurtigt i hak sammen, og Alan lover at der vil være en plads i hans virksomhed for Hal, men at han må starte fra bunden.
Det er labor day, amerikanernes årlige festdag, hvor man hylder arbejdet ved at holde fri, og Alan skal på picnic med Madge, og han vil have Hal til at invitere Millie med. Han indvilliger lidt modvilligt. Scenen er klar, Hal er med sin ustyrlighed og meget ligefremhed hurtigt til at stjæle hele billedet. Og på selve picnicen der starter som en stor fest dag, udvikler sig til et bittert et trekantsdrama, med jalousi og had.

Picnic er et typisk tidsbillede på det store Hollywood-sus der var det store foregangsland, og den rummer også den fantastiske amerikanske optimisme. Dengang hvor filmen blev filmet mest i de store haller, og det runger mistænkeligt i nogle scener. Manden er svedig, muskuløs, og viser en del krop, medens kvinden er nærmest glansbilledeagtig, det virker sært kunstigt, den kontrast, men var stadig mangel på den naturlige kvindelige frigørelse. Både Kim Novak og William Holden var datidens helt store sex-symboler. Instruktøren Joshua Logan er også kendt for film som ”Bus Stop” (med Marilyn Monroe), ”South Pacific” og ”Camelot” m.fl.
Picnic er en meget let sag, hvor skuespillerne virker som de er på speed, især William Holden spiller lettere balstyrisk, som det ses i lystfilm, da dette drama, med de tiltider højtragende teatralske scener, burde han være taget i kontrollen. Men Picnic er også et dejligt amerikansk billede, der er mange nostalgiske klip specielt fra picnic arrangementet.

Retro poster medfølger som ekstramateriale på dvd´en, og man kan klippe sig selv rundt i scenevalg, og stillfotos fra filmen.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Universal Pictures.