3 stjerner Skriv en kommentar KØB SPILLET HER

Prinsessen og frøen - NDS billede

Klassisk ”så-skal-der-koges-suppe-på-filmen-spil”

Nintendo DS spillet ”Prinsessen og frøen” er drejet over Disneys film med samme titel, og er et klassisk spil efter film-koncept.
Der skal hentes hurtige penge, mens alle endnu kan huske filmen, og som del af pakken skrues et spil sammen.
Det bærer Nintendo-spillet desværre ret meget præg af. Lad mig indledningsvis pointere, at jeg ikke har set filmen, men finder det egentligt ret irrelevant i denne sammenhæng.

En spil burde kunne stå alene uden referencer – og det kan Prinsessen og frøen såmænd også, i det man sagtens kan spille spillet uden at have kendskab til filmens handling. For spillet er såre simpelt i sin opbygning, og det er også svagheden. Man skal løse forskellige opgaver, i det man er filmens hovedperson Tiana – en pige, der er blevet forvandlet til en frø. Forvandlingen er sket ved, at Tiana har mødt en prins, Naveen, som også er forvandlet til en frø, og i det hun på klassisk facon forsøger at ophæve fortryllelsen, sker der omvendte – da hun kysser ham, forvandles hun selv. Sammen må de så forsøge at ophæve deres fælles frø-tilstand, og det er så spillets hovedmål.

Det gøres så ved at løse de førnævnte små opgaver. Spillet er et platformspil, hvor figuren arbejder sig frem på banerne og møder forskellige forhindringer, det være sig modstandere eller venner, der stiller forskellige opgaver. Disse opgaver er små spil i spillet, som oftest udføres på DS´ens nederste skærm. Eksempelvis skal der laves mad, og det gøres ved at røre i en gryde, tilsætte ingredienser og puste i højtaleren, for maden ikke brænder på. For så vidt sjovt nok, men der skal godt nok laves et utal af retter i løbet af spillet, og det bliver man altså hurtigt træt af i længden. Sværhedsgraden i de små spil stiger heller ikke nævneværdigt, så dermed bliver det hurtigt kedeligt og uden udfordring. Selve banerne er heller ikke specielt svære, og de er sært begrænsede på den måde, at man i starten af en bane kan blive sendt til enden af banen, for derefter at blive sendt retur igen, og der er ikke sket noget nyt på tilbagevejen, så på den måde bliver rummet meget lille og igen ikke så spændende at udforske.

Det skal siges, at banerne vokser i kompleksitet og dybde, men det ligner meget hinanden – altså, genbrugsværdien er meget høj i dette spil. Sammenligner man dette spil med eks. Mario (næsten helligbrøde), så mangler der her opfindsomhed, kreative indslag og tempo. Spillet er tilsat en masse sekvenser med tekst, hvor de forskellige figurer fra filmen forklarer dette og hint, det nedsætter tempoet og giver irriterende pauser. Endvidere vil de mindste også sættes af i forståelsen, selvom de nok vil kunne gå videre uden at kunne læse teksten. Det er et plus, at teksten er på dansk, men til gengæld vrimler det med stave- og oversættelsesfejl, hvilket igen bringer mig tilbage til starten af anmeldelsen. Det skal bare gå stærkt, så skidt med kvaliteten. Et plus ved spillet er grafikken. Spillet er såmænd flot nok lavet, figurerne er sjove og jeg vil antage, at de gengiver filmens ditto glimrende – målt på de billederne og trailers jeg har set. Omvendt er det hele også givet på forhånd.

Spillet byder også på en multiplayer del, som jeg ikke har fået afprøvet – her kunne nok hentes lidt spænding i at være flere om at løse opgaverne. Der findes ekstramateriale som på en DVD – opskrifter og musik fra filmen. Jeg ved ikke lige, hvor mange børn der syntes det er sjovt, dog overvejer jeg selv at prøve jambalayaen, der lyder faktisk meget god.
Junior på 8 år har også fået lov at have en mening om spillet – han finder det også kedeligt med de mange gentagelser, og det tog ham ikke mange dage at spille halvvejs igennem – atter en svaghed ved et spil til over 300 kr. Der skal altså være til rigtigt mange timer, førend det er pengene værd. Junior er hardcore Nintendobruger og kender sit område – og faldt hurtigt tilbage til Mario-spillene og andet mere interessant. Jeg vil dog medgive, at skulle man have pigebørn, kunne det være, at det faldt i bedre jord.

Jeg mindes ikke mange heldige udfald at spil-suppe kogt på en film, og dette er heller ikke et af disse sjældne tilfælde. Jeg kan faktisk kun komme på én grund til at købe lige dette spil og det skulle så i givet fald være, at man er så stor fan af filmen, at man bare ikke kan få nok – så skulle der nok være en del timer ekstra at hente i selskab med Prinsessen og frøen.

Titel: Prinsessen og frøen
Original Titel: The Princess and the Frog
Premieredato: 23. januar 2010