Pursued

7. juni 2005 af Carl Gustaf Hjelt Liebe

Pursued  billede

Rekrutteringsbranchen er gået amok

En ny opsigtsvækkende og gennembrydende overvågningsteknologi, udviklet af et højteknologisk firma med Ben Keats i spidsen, fanger konkurrentens opmærksomhed. De påtager sig opgaven at forsøge at headhunte Ben til deres eget firma og i den forbindelse gør de brug af et rekrutteringsfirma, ledet af den ihærdige Vincent Palmer (Slater) i spidsen. Palmer træder i karakter og virker i første omgang som den snu og glatte forretningsmand, der bare skal have en underskrift, done deal, alle er tilfredse. Problemet er bare, at Ben takker nej til forslaget. Palmer, der aldrig kan tage et nej for et svar, griber snart til yderligheder for at få Ben til at skifte firma. Lidt efter lidt udvikler sig et psykologisk drama mellem Ben og Vincent, der ender med Ben må lade sig overtale til alligevel at sige ja til kontrakten .... eller sådan ser det ihvertfald umiddelbart ud.

Christian Slater fungerer godt i de lidt ekstreme roller. Det kunne være enten som kriminel eller som en lidt glattere sælgertype, som i denne film. Så det er rart at se Slater i denne rolle i noget der må være at betegne som hans come back. I de øvrige roller ses knap så kendte skuespillere, men vi har dog set Estella Warren (spiller Ben's kone) som den smukke, stumme pige fra Planet Of The Apes. Michael Clarke Duncan har en rolle som leder af det firma Ben arbejder i. Den store afro-amerikaner gør det godt i denne rolle. Hans temperant passer til mange forskellige roller, hvilket er årsagen til hans stødt voksende popularitet i amerikansk film. Nogle vil måske huske ham som den sentimentale borebisse fra ”Armageddon”. Desværre falder Ben Keats (Gil Bellows) helt ved siden af. En mere ligegyldig og gennemsigtig rolle finder man ikke i andre film. Ærgeligt, at der ikke kommer mere modspil fra hans rolle til Slaters.

Det ellers spændende overvågningssystem, som man præsenteres for, har en sørgelig lille betydning i filmen og fokus drejes ustandselig over på Palmer's stædighed og iver efter at få sat det lille ”ja” på kontrakten, der vil betyde at emnet har valgt at skifte job på grund af hans ufattelige overtalelsesevner. Følgerne bliver, at vi skal underholdes af et middelmådigt drama (der ellers tegnede godt). Historien er en ”gammel vin på nye flasker” - type. Set så mange gange før, brugt så mange gange igen og det vil det blive i fremtiden. Der er penge i at fortælle historien igen, bare inddrage andre elementer og nye skuespillere. Historien følger opskriften ”Først er jeg din ven og jeg vil gerne have dig til at hjælpe mig, nu er jeg din fjende og nu går jeg ikke bare efter dig, men også din familie”.

Hvis filmen bærer genren ”thriller”, kan det nemt reduceres til et mindre psykologisk drama. Man chokeres ikke, men bliver nærmere bare mere og mere irriteret over Gil Bellows facon og hans ligegyldighed over for Slaters karakter. Det ville have piftet stemningen lidt mere op, hvis Gil havde trådt mere i karakter. Man kommer nemt ind over filmen og efterlades ikke med et dunkende hjerte, som så mange andre thrillere kunne have gjort det.

En thriller skal chokere mere før den virker. Historien må gerne være original. Det er svimlende lidt spontanitet i Pursued. Det er desværre lidt ærgeligt, når filmen tæller et hold bestående af så talentfulde skuespillere. Det hjælper bare ikke med til at løfte filmen så den bliver mere stemningsfuldt eller i hvert fald overraskende.

Af den årsag vil det være en rigtig god ide ikke at have for høje forventninger, inden man sætter ”Pursued” i sin dvd afspiller.

dvd ekstra materiale
Denne dvd indeholder interviews med Christian Slater og Estella Warren. Ikke møj, selvom der skal tillægges en trailersamling på 9 stks. 1/6 stjerner.