Rædslernes hotel

26. juli 2006 af Henrik Andersen

Rædslernes hotel billede

Lucio Fulcios mesterværk The Beyond er her udsendt i en fremragende version. Det er guf for horror fans, fyldt med ulækre edderkopper, fordærvede levede lig og en ubehagelig og krybende stemning.

Rædslernes hotel starter i new Orleans i 1927. En gruppe bønder er på et hævntogt til hotellet: Seven Doors. Her bor den mystiske maler og heks, Sweick. Folket trænger ind i hotellet og dræber Sweick på bestialsk vis.
Handlingen springer nu frem til nutiden, hvor vi møder Lisa (Catriona MacColl ), der har arvet det gamle hotel Seven Doors. Hun er ved at restordre hotellet, og selvom håndværkerne er ramt af mystiske dødsfald insistere hun på at arbejdet gøres færdigt.
Men noget er helt galt for hvad er der i værelse 36 og hvad har den gamle maler og troldkarl Sweick at gøre med det hele. Ikke så lidt viser det sig faktisk, for hotellet er bygget på en af de 7 dører der fører direkte til helved, og Sweick og hans zombie venner er ikke sene til at rejse sig fra deres klamme grave og sprede skræk og rædsel i det lille samfund.
Lucio Fulci var på det højeste og mest bloddryppende punkt i sin filmiske karriere i 1981, da han lavede Rædslernes Hotel / The Beyond / The seven doors of Hell. Han havde før denne zombie horror vision lavet andre film i genren, men denne skulle blive kronen på hans produktioner ud i den Italienske chok horror genre, der for resten af verden var revolutionerende på mange punkter.

Lucio Fulci var en mand der prøvede en del genre af. Han var inde over alt fra de italienske spagetti westerns, til de udspekulerede og ofte voldsudpenslede mordgåde historier kaldet Giallo, som hans ligesinde italienske instruktør Dario Argento, lavede så fint. Der udover har Fulci lavet dramaer, komedier, gangsterfilm og enkelte produktioner i den mere lumre genre. Men det er uden tvivl, den foruroligende og uhyggelige stemning han var så god til at fange i hans gyser/zombie film, han vil blive husket for. Stemningerne tilsat de mange udpenslede scener hvor kameraet fokusere og nærmest kærtegner de voldsudøvelser som udspiler sig, nådesløst og dragende for publikums øjne. Det er på en gang frastødende og fascinerende. Og Fulci og hans faste crew var mestre i at fange disse uforglemmelige momenter. Hvem husker ikke den modbydelige scene i Zombie 2 / Zombie flesh eaters, hvor en af hovedrolleindehaverne får spiddet et øjeæble på en træsplidt fra en dør. En slimet zombist presser hendes hoved imod den, og kameraet er med hele vejen indtil øjet punktere og materien flyder. Eller hvad med scenen i City of The living dead, hvor et sagesløst offer pludselig kaster sine indvolde op, og så lige midt i en hot date. Virkelig ubehageligt. Rædslernes hotel indeholder også ligende uforglemmelige scener. Tag bare scenen hvor en pige får blæst en kæmpe huld i sit hoved. Rottehalerne svinger og hjerne flyver i lækker slow motion. Det bliver simpelthen ikke mere væmmeligt.

På Rædslernes hotel arbejdede Lucio Fulci sammen med hans dream team. Med sig på manus havde han Dardano Sachetti. Som fotograf virkede den meget dygtige Sergio Salvati, der bestemt er med til at gøre Rædslernes hotel så flot og stemningsfyldt som den er. Effekt guruen Gianetto de Rossi, står for de gruopvækkende rædsler hovedpersonerne må igennem inden det i enden går dem så grueligt galt.
Rædslernes hotel er af mange hyldet som den bedste film fra Fulcis hånd indenfor hans zombiefilm. Det er nemt at bakke op omkring, men det kan stærkt tilrådes herfra at man også går ud og graver hans andre zombie mesterværker op. Specielt Zombie 2 og City of the living dead, er musts for fan af genren.

Hvis man vil nyde Lucio Fulcis kreativitet i andre produktioner så snyd heller ikke dig selv for hans Dont torture a ducklin – 1972, og den spændende og voldsomme The New York Ripper – 1982.

Hvis du er til denne genre, og endnu ikke har fået set Rædslernes hotel så burde det ikke gå hurtigt nok med at tjekke ind på hotellet, og stifte bekendtskab med Fulci og hans vision om et helved på jorden. Men vær forberedt på en historie der ikke altid giver mening, men til gengæld er en ren opvisning i stil og blodige effekter som ingen anden end Fulci kunne stå bag.

Ekstramateriale:

Komplet, ucensuret udgave med ny, high-resolution ULRABIT overførsel.

Original trailer til The Beyond.

Still og artwork galleri.

Trailers for andre AWE-udgivelser.

Instruktør-filmografi.

David Warbeck-filmografi.

8-siders booklet med linernotes af Jesper Mørch.

Audio: Engelsk DD2.0 Stereo.

Undertekster: Dansk, svensk, norsk, finsk.

Endnu engang skal Another World Entertainment, roses for deres fine initiativer ud i at udgive film fra horror genren på Dansk DVD. Desværre kan man godt savne lidt mere fyldestgørende ekstramateriale. Jesper Moerch har endnu engang skrevet et spændende lille hæfte med masser af spændende informationer om Fulci og genren. Krydret med sjove detaljer og fakta fra indspilningerne.

Ekstramaterialet på Rædslernes Hotel skal have 2 ud af 6 mulige stjerner.

Filmen er venligst udlånt af Voices Music & Entertainment.

Titel: Rædslernes hotel