Ray Harryhausen: The Early Years

28. november 2006 af Henrik Østergaard

Ray Harryhausen: The Early Years billede

I disse digitale tider med ubegrænsede muligheder for effektjageri med upersonlighed tilfølge, synes legenden Harryhausen så forudseende og original som nogensinde.

Raymond Harryhausen. Eller bare, som han måske bedre er kendt som, Ray Harryhausen. Den store trickmester og stop-motion animators otium er for længst indtrædet, men derfor så meget desto større grund til at genoplive den gamle legende med en retrospektiv DVD-udgivelse, som selsskabet Sparkhill her har gjort.

Oplært af Willis O'Brien, skaberen af effekterne til den legendariske første ”King Kong” fra 1933, startede Ray Harryhausen så småt sin storslåede karriere allerede som teenager i slutningen af trediverne. Han animerede blandt andet størstedelen af de Oscar-belønnede effekter til ”Fantomet fra Afrika” fra 1949, og sammen med produceren Charles Schneer, som han fra 1953 indgik et frugbart samarbejde med, var han med til at skabe fantasy og sci-fi klassikere som ”Jason & The Argonauts”(1963) og ”The 7th Voyage of Sinbad”(1958), kulminerende med ”Clash of the Titans” i 1981.

Denne dvd-collection er kreeret som en hyldest til Ray Harryhausen. Vi får her præsenteret en række af hans tidligste og mest sjældne kortfilm, og så et ganske enkelt enormt potpourri af diverse materiale om ingenting og alting fra Harryhausens allerførste karriereår, og med et perspektiverende kig tilbage fra hans allersidste år i hans lange karriere. Derimod er der ikke hans kendte spillefilm, som ”Jason & The Argonauts” på skiven. Hovedfilmene på denne skive må nok siges at være de kortfilm under kategorien Stories & Tales med 4 styks diverse Mother Goose historier og 5 klassiske eventyr, som ”Lille Rød Hætte” og ”Rapunzel” samt ikke mindst den smågeniale ”Skildpadden og Haren”, der først blev færdiggjort i 2002 med Harryhausens hjælp. Alle lidenskabeligt præsenteret af den aldrende Ray Harryhausen himself. Der er også en række af hans undervisningsfilm og reklamefilm at finde på skiven, så som den fascinerede Guadalcanal, om historien bag denne for USA strategisk vigtige område. Et fuldstændig enestående display af fantasi og kreativitet i en historisk undervisningsfilm og med bjertagene animerede actionsekvenser og ikke mindst den utrolige ide at udspille den helt uden menneskelige figurer, kun selvkørende biler og skibe og 'flyvende' save!

Lyd & Billede: 5.1 Engelsk audio
Lyd og billede er fantastisk bevaret og restaureret specielt til denne udgivelse.
Menuskærmen er smukt kreeret med et klassisk mystificerende fantasy score lagt ind over, der sætter sig i den rette Harryhausen-fantasy-stemning.
Af undertekster kan der vælges blandt Dansk, Fransk, engelsk, Tysk, italiensk, hollandsk, arabisk, finsk, hindi, norsk, svensk, rumænsk og tyrkisk.

Ekstramateriale:
Disk 1:
The Making Of: Skildpadden og Harren
Audio Commentary: Skildpadden og Haren
Alternate ending: How To Bridge A Gorge

Disk 2:
Featurretter
Tributes
Gallerier
Trailers

Ekstramaterialet, fordelt på to disks, er utrolig fyldigt. På disk 1 er der udover de egentlige film, en 'making of ' om Skildpadden og Haren, et kommentarspor til samme film og en alternativ
På disk 2 bliver det lidt mere vagt og mindre lødigt, men til gengæld er der et væld af featuretter, der kan tage pusten fra enhver: Ray Harryhausen: The Hollywood Walk of Fame, Harryhausen's Livingstone Statue, The Clifton's Cafeteria Reunion, In the Credits, An evening with Ray Harryhausen med filmkritikeren Leonard Maltin som vært, Harryhausen's Bronzes, The Ted Newsom Interview, The Academy Archive Restoration og Filmmuseum Berlin.
Og begejstringen fortsætter i de 2 lidt intetsigende tributes, An Appreciation og Harryhausen Tribute By: David Allen. Lidt bedre bliver det med de 3 spøjse fødselsdags tributes, Stumbling Skeletons, Coffe Break og Harryhausen: The Time Traveler, der alle blev produceret i anledningen af Harryhausens 80 års fødselsdag i år 2000. Naturligvis animerede, som i Harryhausens ånd.
Derudover er der diverse billedgallerier i kategorierne Early Film & Tests, Mother Goose stories, Fairy Tales, Filmmuseum Berlin, Hollywood Walk of Fame og Sketches. Et billedgalleri der kan slå de fleste dvd'ers ditto af banen, og det er faktisk rigtig interessant at se billeder af en purung Harryhausen mikle rundt med de små fantastiske figurer til hans mange film.

Kvaliteten af ekstramaterilet er dog desværre noget svingende, specielt blandt de mange små featuretter man kan finde på skiven, og det ville bestemt ikke have gjort noget at skære omkring 50 procent af materialet væk. Dertil er der simpelthen for mange gentagelse og ligegyldigheder. Dertil virker nogle af featuretter som rene amatør videoer, hvilket må siges at være paradoksalt og temmelig uheldigt for et forsøg som dette på at give et portræt af en så stilistisk filmskaber som Harryhausen. En lidt mere skarp journalistisk tilgang til råmaterialet, og især undgå de mange ligegyldige gammelmands-snik-snak-takketaler!, ville have været at foretrække. Noget af det bedste man derimod kan finde blandt ekstramaterialet på disc 2 er det stilfærdige interview i Clifton's Cafeteria med de 3 venner sci-fi skribenten Forrest J. Ackerman, forfatteren Ray Bradbury og Harryhausen himself om alt fra egne film og andres film, nye som gamle, læremestre som Willis O'Brien, anekdoter samt fantasy og sci-fi filmens status og kvalitet idag, krydret med små klip og stillbilleder. Interessant og dybt underholdende.

En glimrende udgivelse fra Sparkhill og Sony Entertainment, der er hardcore kræs for Harryhausen afficinados, men måske også lidt for løs i kanten og usammenhængende for de, der gerne vil seriøst introduceres til manden, som kan kalde sig for stop-motion teknikkens eneste auteur og tricksfilmens allerstørste skaber. Så er der kun tilbage at vente på at de også sender hans kendte spillefilm på gaden i en ordentlig dvd-udgave på region 2.

Universal Pictures.

Titel: Ray Harryhausen: The Early Years
Original Titel: Ray Harryhausen: The Early Years