Real - En lidenskab

25. maj 2006 af Claus Larsen

Real - En lidenskab billede

En fodboldfilm for "realister"

Hvad er Real Madrid? Det spørgsmål har mange fodboldelskere stiller sig gennem tidens løb. Den seneste tid har spørgsmålet været stillet af Bo Kampmann Walther i bogen ”Madridismo”, der lidenskabeligt og velskrevet afklæder myten, holdet og brandet ”Real Madrid”. Nu er den spanske ”dokumentar” ”Real, la pelicula” udkommet på dansk til glæde for alle herboende Real-fans!

Filmen er en hybrid mellem en dokumentar om La Galacticos og en række fiktive historier om den lidenskab, holdet medfører verden over. Man følger holdet i den sidste uge inden en 4-2 sejr over ærkerivalerne fra FC Barcelona og så følger man i øvrigt fem forskellige karakterer i deres liv med Real Madrid. De fem små historier foregår i hhv. Tokyo, Caracas, New York, Senegal og Madrid. I Tokyo er en ung mand fortvivlet og jaloux over kærestens ubetingede heltedyrkelse af David Beckham. I Senegal er en lille dreng så optaget af fodbold, at han glemmer alt andet omkring ham. I New York er den kvindelige anfører på universitetsholdet så optaget af Ronaldos skæbne, at hun med ham som forbillede kæmper sig igennem en benbrud ligesom brasilianeren selv gjorde i sin tid i Inter og endelig forstår en tilflyttende spansk historielærer ikke sine elevers op- og nedture med holdet, før han selv går på Bernabeu! Alt i alt fem fine kortfilm iscenesat af Borja Manso.

Er det nu et reelt billede af tingenes tilstand. Er filmen ”real” eller ”REAL”? Nok mest REAL (der altså betyder kongelig på spansk og ikke virkelig som på engelsk). Filmen er et udtryk for den massive branding Real Madrid ligger for dagen og det er da også Real Madrids egen tv-station Real TV, der har produceret film til glæde for fans og for klubbens fortsatte eksistens som verdens største.

Det gør nu ikke filmen dårlig, om end den i dokumentarisk forstand er ret utroværdig. Nok er den selvsmagende, men har en række gode kvaliteter i det filmiske, hvilket indbefatter godt skuespil og gode historier.

Til glæde for dansk fans er der et 25 minutter langt portræt at Thomas Gravesen. Knøsen fra Vejle, der med uddannelse fra Nordre Stadion pludselig i sin debut retter lidt på Zidane, spiller bold til Beckham, finder Figo i dybden, tackler med Roberto Carlos, giver håndslag til Ronaldo og i øvrigt holde Figo og Guti på bænken! Han tegner og fortæller på sin særlige gravesenske facon et billede af Real Madrid, som ikke afviger meget fra filmens eller Bo Kampmann Walthers bog. De fortæller alle om en mytisk institution – og så nævner filmen selvfølgelig intet om Franco og fortiden – og det er måske heller ikke nødvendigt.

For Real-fans er filmen et must.

Titel: Real - En lidenskab
Original Titel: Real - La Pelicula