Rec 3: Genesis

6. marts 2013 af Kristian Jensen

Rec 3: Genesis billede

Tandløs men blodtilsølet treer…

”Rec 3: Genesis” er det foreløbigt sidste kapitel i den spanske horrorserie om den mystiske virus, der forvandler uskyldige mennesker til frådende monstre. Film nummer tre forgår nogenlunde parallelt med de to foregående film. Men denne gang er handlingen flyttet ud af det det afspærrede hus fra film nummer et og to, til et luksusbryllup, med fine gæster og et lykkeligt brudepar.

Brudeparret Clara (Leticia Dolera) og Koldo (Diego Martín) er klar til den helt store bryllupsfest. Kirken er pyntet, DJ’en er betalt, vinen er åbnet og der er lagt i ovnen til en særdeles mindeværdig bryllupsfest. Alt er fryd og gammen, da en gæst pludselig angriber sin kone og bider hende i halsen. Inden længe er størstedelen af gæsterne inficerede med det, der tilsyneladende ligner en zombie-virus, og bruden og gommen står ganske uforberedt ansigt til ansigt med blodtørstige zombier. I et desperat forsøg på overlevelse tyes der til særdeles blodige metoder til at aflive horden af zombier, deriblandt kædesav og stavblender(!)

”Rec 3” adskiller sig på flere punkter i forhold til de to foregående film. Først og fremmest, er den nye film ikke udelukkende baseret på point-of-view optagelser, men skifter cirka 30 minutter inde i handlingen, til det normale filmiske synspunkt, hvor kameraet er en observatør og ikke en medspiller. Det er et modigt træk fra instruktør Paco Plazas side, da ”Rec” (2007) og ”Rec 2” (2009) fik meget af deres filmiske intensitet fra det faktum, at det var filmens hovedpersoner, der selv filmede handlingen.
Desværre bliver strabadserne i ”Rec 3” da også reduceret til underholdende, men triviel, zombie-splat hvor blod og indvolde sprøjter i alle retninger, så snart synsvinklen skifter. Man savner i den grad nerven og intensiteten fra de foregående film.

”Rec 3” forsøger endvidere at bygge videre på zombie mytologien, der blev etableret i de forrige film, hvor zombierne ikke er uddøde som vi kender dem. Men nærmere en slags dæmoner, der besætter menneskekroppe ved bid og lignende. Igen fungerede det glimrende i de første to film, men i film nummer tre falder det hele til jorden med et brag, da den religiøse forbindelse bliver for udpenslet, frem for at ligge som en bagvedliggende myte.

Sagt på en anden måde så lever ”Rec 3: Genesis” desværre ikke op til forgængerne, når det kommer til decideret uhygge. Til gengæld kompenseres der med rigelige mængder blod og indvolde, så selv den mest krævende splatterfan må trække på smilebåndet.

Ekstramateriale
Udover en trailer for ”Rec 3: Genesis”, et billedgalleri samt et trailershow med andre titler fra Another World Entertainment, er der ikke noget bonusmateriale at finde på skiven.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.