Regel nr. 1 (DVD)

28. marts 2004 af Ole Jessen Hansen

Regel nr. 1 (DVD) billede

Den Jyske sindighed møder den Københavnske overfladiskehed i vellykket dansk komedie.

Caroline (Susanne Juhász) og Sarah(Mira Wanting) er søskende. De bor begge i København, men har ikke set noget til hinanden i lang tid. Sarah sagde i sidste øjeblik nej til at hjælpe Caroline med en operation, der kunne have hjulpet Caroline med hendes dårlige nyre. Da Sarah holder fødselsdag, inviterer hun modvilligt Caroline. Til festen er Caroline´s kæreste hende utro, og hele aftenen ender med at Caroline får lov til at bo hos Sarah. Sarah prøver at få Caroline på dates med nogle af de typer af fyre, som Sarah mener hun er gået glip af i det meste af hendes liv. Dette resulterer i en række mere eller mindre vellykkede dates. Disse dates, og de to søstres meget forskellige måde at se på livet på, gør at der kommer nogle konflikter op til overfladen.

Modsætninger mødes i denne film, som er skrevet og instrueret af Oliver Ussing. Dette er hans første film, og det er en god debut. Filmen falder ikke igennem nogle steder, og er ganske morsom. Specielt er Susanne Juhász helt suveræn i rollen som Caroline. Hun ER Caroline, som er denne helt fantastisk dejlige, men meget jyske og naive kvinde, som tror på det bedste i alle mennesker. Men mødet med hendes søster, og den meget overfladiskhed der er i hendes liv, ændrer hende som person, og hun formår også at ændre hendes søsters måde, at se på livet på.

Der er en masse små dejlige roller i denne film, som er besat af både kendte og mindre kendte skuespillere. Nicolas Bro er god i rollen som den kiksede børsmægler, og Ali Kazim er også god som den smarte producer. Et lille minus kunne være, at det virker som om, at der er smurt ekstra tykt på for at præsentere alle rollerne. Mange af rollerne virker som karikaturer: f.eks syntes jeg at alle mænd er præsenteret som svin, jyder som virkelig dumme, og Københavnere som MEGET overfladiske.

Ekstra materiale:

Tv-spot
Trailer