Rejsen Til Saturn

26. september 2008 af Christian Arhoff Andersen

Rejsen Til Saturn billede

Folkene bag Terkel i Knibe er tilbage med nyt. Danmark skal en tur i rummet

Efter den store succes med at bringe Anders Matthesens ”Terkel i Knibe” til live på det store lærred, og vist at Danmark godt kan være med når det gælder animationsfilm, spekulerede alle i hvad vores danske hold af animatøre nu ville finde på. Næste projekt lød på at bringe Claus Deleurans ”Rejsen til Saturn” tegneserie til live og opdatere tegningerne og historien til 2008. Filmen virker dog mere som ”Terkel i Knibe” i rummet, uden Mattesens humor, da filmen fokuser lidt for meget på platheder.

Den danske pengemand Kurt Maj(Klaus Bondam) har finansieret den første danske rumrejse nogensinde. Målet med rejsen er at vise at Danmark kan være med internationalt, og være de første der lander på planeten Saturn. Fire mænd er udvalgt til missionen. Gruppens leder Arne Skrydsbøl(Frank Hvam), Soldat med stort S, Per Jensen(Casper Christensen), berømt astronaut og foredragsholder, netop hjemvendt fra USA, Jamil(Ali Kazim), indvandre, håber på at kunne få dansk statsborgerskab efter missionen, og til sidst Fisse-Ole(Simon Jul), bare der er øl og porno så er han tilfreds. Missionen til Saturn går uden de store problemer, men modsat Kurt Majs oplysninger, er planeter beboet af rumvæsner, der rejser forskellige solsystemer igennem, for at finde vand til deres samfund. Vores hovedpersoner bliver dog også hurtigt fanget, af disse væsner, og en skummel plan involverende Jordens vand, viser sig. Nu må vores hovedpersoner skynde sig at komme fri, så de kan advare folk på jorden, og undgå katastrofen.

Historien er sådan set meget sjovt udtænkt, og ideen om et dansk rumprogram er fremragende, men det er i filmens humor sektion at det halter. De fire hovedpersoner er enten kedelige, eller totalt platte. Filmens hovedperson, Per, der hævder at være en stor astronaut er kedelig og uinteressent og hans romance med Susanne, en tekniker på jorden er ligeså kedeligt. Hverken Casper Christensen eller Iben Hjejle kan gøre det store for at ændre på det billede, og det er en skam. Karakterende Fisse-Ole og Jamil er håbløst endimensionelle, og de perioder hvor Ole sover fordi der ikke er flere øl er klart bedre end dem hvor han er med. Filmens historie og ideer er sådan set udmærkede, og taget fra Deleurans tegneserie, men alle de figure der er med, føles som genbrug fra ”Terkel i Knibe” uden Anders Matthesens specielle humor. Derfor er vi efterladt med forældede jokes omkring prins Henriks hund og hvorvidt han er bøsse, og stereotyper omkring danskernes glæde for øl.

”Rejsen til Saturn” har meget potentiale, men det ødelægges af filmens dårlige personer. Enkle perioder som besøget i Himlen redder film fra at være totalt forglemmelig, men ikke meget mere. Lidt mere nyskabning end en hybrid mellem Deleurans historie og ”Terkel i Knibe”’ humor, kunne godt forventes.

Titel: Rejsen Til Saturn
Original Titel: Rejsen Til Saturn
Premieredato: 26. september 2008