Rekrut 67 Petersen

19. august 2003 af Hans Christian Vang

Rekrut 67 Petersen billede

En gammel dansk, tak!

Rekrut 67 - Petersen

Lily Broberg har hovedrollen i dette underfundige stykke danske kulturhistorie. For det er de gamle film jo, og hold kæft hvor er de dejlige. Hvis man ikke kan lide den danske film fra gamle dage, så ved jeg ikke hvor man hører hjemme. Man kan også blive "FOR" fokuseret på fede computer robotter der terroriserer amerikanske storbyer, og så videre, efter min mening.

Lily Broberg, i filmen navngivet Frk. Grethe Petersen, er en meget venlig pige. En af hendes veninder i opgangen har fået barn, og derfor tager hun sig kærligt af hende. Den nedkomne er desværre enlig da hun kun husker barnets fars navn som værende Peter. De nåede aldrig at udveksle andet end det før de måtte skilles, og nu ligger hun så med barn alene. Det gør Frk. Petersen til sin personlige mission at ændre, sammen med den rare læge (spillet af Ib Schønberg), at ændre ved, så barnet kan få et helt sæt forældre.

Ved en personale fest skal Frk. Petersen, og andre af personalet, optræde med et nummer de selv har konstrueret, og Grethe optræder med en lille vise om en magasinmus (som drager stærke paraleller til kedsomheden iblandt detailhandelens ekspiditricer). Næste dag hiver hendes chef hende op på kontoret, for at invitere hende hjem til hans bopæl samme aften, for at optræde for hans gæster. Samme aften, efter hendes optræden hos chefen, opdager hun at hans køkkenpige står og græder ude i køkkenet da hun kommer derud for at låne en telefon. Køkkenpigen forklarer hvorfor hun står og er så ked, hendes søn (en motor-ordonnans fra det danske forsvar) er kommet hjem for at besøge hende, og har desværre drukket sig flipperhamrende hønestiv, og ligger nu og glugger den oppe i hendes seng, på det lille kammer hun som tjenestekvinde har fået til rådighed. "Jo, men hvorfor er det dog så forfærdeligt? Her ligger han jo udmærket og sover" spørger Grethe, der får forklaret at hans pligt som Motor-Ordonnans jo skal opfyldes, og at han bærer på et brev der skal haste-leveres!

Frk. Petersen træder som sædvanlig i karakter, som den handlekraftige og venlige heltinde hun er i denne film, og iklæder sig soldatens uniform, og styrter afsted på hans motorkøretøj for at levere brevet, og her er det at filmen går i top-gear. Forviklingernes paradis kunne man næsten kalde det, hvor tilfældighederne leder til det ene og det andet, og med hæsblæsende fart udfolder historien sig på skærmen, så man næsten ikke kan følge med. Desværre bliver denne afbrudt med nogle irriterende kedelige "køre-scener" med forskellige militært køretøj der bevæger sig frem og tilbage, for at føre handlingen videre til nye lokationer, som da de f.eks er på natmanøvre i filmen, og skægge ting sker for den lille Frk. Petersen. I dag fungerer disse sekvenser ikke i den længde de har, men kunne godt have været klippet ned til halvdelen. Det er dog synd at klippe i et sådant stykke dansk film-historie, og så er det jo godt at man har spoleknapperne på vores afspillere, hva?

Filmen er fra 7-8 år efter af anden verdenskrig blev overstået, så det er den første af sin slags (danske lystspil der foregår i militær miljøet). Lily Broberg har sin bekendte dejlige og charmerende stil, og spiller som sædvanligt glimrende. Ib Schønberg kan ligeledes sit kram som den rare doktor, og er et dejligt humoristisk pust i de mere stille scener, hvor han blot går og mumler for sig selv. DET er fandeme skuespilkunst! Dirch Passer har en mindre rolle i denne, hans fjerde film, som taxa chauffør. En meget sjov detaljer er at han nærmest er nødt til at KLATRE ud af sin vogn pga. hans højde, og det tilføjer unægteligt til hans figurs dimensioner at han leger med det i flere af filmens scener - som Dirch nu gør.
Ove Sprogøe har også en lille bi-rolle i dette lystspil, som tørstig soldast med pigetække.

En rigtig hyggelig film er Rekrut 67- Petersen, til en kold vinteraften i familiens skød, men der er én ting der virkelig nager mig. Dette skal være en DVD anmeldelse... Men der er for fa'en ikke noget at anmelde!! Billedet er fint nok, og så videre, så det er ikke der problemerne ligger, men... Ekstramaterialet (hvis man kan kalde det dét) er nærmest ikke-eksisterende. En KATASTROFE for en DVD, efter denne anmelders mening. Der er blot en tekst gennemgang (meget kort endda) over Saga Studiernes eksistens, og de sædvanlige biografier over skuespillerne. Ikke noget at råbe hurra for overhovedet. Dog skal man tage i betragtning at det er en meget gammel film, men i udlandet har de ældre produktioner tit kommentar spor med overlevende folk fra produktionen med på, også selvom det ikke nødvendigvis er skuespillerne selv. Det er altså noget man godt kunne lære lidt af, med udgivelsen af de danske klassikere.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Sandrew Metronome.

Titel: Rekrut 67 Petersen
Original Titel: Rekrut 67 Petersen