Reprise

31. august 2007 af Jeppe Krogh

Reprise billede

Danske Joachim Trier brager ind på scenen med en flot film om drømme og illusioner mellem to forfattere og deres kærester, venner og inspirationskilder.

Vi er i Oslo i nutiden blandt rigmandsfamilier. De to unge forfattere Phillip og Erik har begge krænget indre ud og skrevet hver deres bog, men kun Phillips er blevet udgivet. Mens Erik går rundt og er overbevist om, at han aldrig bliver forfatter, bliver det hele for meget for Phillip, og han bliver indlagt. Et halvt år går, Erik henter Phillip hjem fra den institution han blev indlagt på, da han forsøgte selvmord. De drømme som Erik og Phillip og deres venner havde, da de var yngre, har tydeligvist ændret sig en hel del.

Joachim Trier har med sin faste makker skrevet manuskriptet til Reprise, men har selv stået for instruktionen, og med samme rollefordeling har de to kortfilm bag sig. Man kunne nemt forestille sig, at Trier har brugt mange personlige ting i sin film – såsom de forskellige referencer til melankolske The Smiths og fransk poesi – i hans beskrivelser af de to venstreorienterede og begavede forfatterspirer.

Vi følger den lille gruppe af velhaverunge der drømmende lytter til The Smiths og har store planer for fremtiden. På hver deres måde oplever de, at voksenlivet er meget hårdere og anderledes, end de havde drømt om.

Reprise er en begavet film med meget på hjerte, og instruktøren beskriver Phillip, Erik og deres omgivelser med stor ømhed og varme. Især venneparret Erik og Phillip er interessante at følge. For bare nogle år siden var de gode socialister med drømme om at indskrive deres navne i verdenslitteraturen med deres bøger og leve livet som stjerner. Sådan skulle det ikke blive for nogen af dem – men af forskellige grunde.

Karaktererne er godt skruede sammen og historien er vedkommende. Phillip og Erik er vores hovedpersoner, men birollerne har både dybde og relevans. At filmen fungerer så godt, er en cadeau til skuespillerne, der er meget troværdige og giver filmen nerve. Især Phillip som den psykiske ustabile – men geniale – forfatter der egentlig ikke vil være forfatter. Han vil bare elske, leve og drømme osv. Læg især mærke til scenerne, hvor Phillip tæller ned fra 10, og håber det hele er bedre 10 sekunder senere.

Med en superdebut ser denne seer frem til Joachim Triers næste film og håber den bliver ligeså god. Herfra får Reprise 5 stjerner ud af 6 med på vejen.

Titel: Reprise
Original Titel: Reprise