Ridderfalken - Special Edition

8. december 2006 af Steffen Damkjær Moestrup

Ridderfalken - Special Edition billede

Skyggespil. En af Film Noir-genrens første og mest berømte film. Men ikke en af de allerbedste.

Sam Spade (Humphrey Bogart) er privatdetektiv i 1940’ernes San Francisco. En dag kommer en kvinde, Brigid (Mary Astor), ind på hans kontor. Hun ønsker, at Sam skal opspore hendes søster som efter sigende bliver misbrugt af en mand ved navn Thursby. Efterfølgende bliver Sams partner skudt, og snart har Sam politiet på nakken alt imens det viser sig, at Brigid ikke helt er, hvem hun giver sig ud for at være. Jagten på det famøse ridderfalk – en sagnomspunden skulptur som muligvis indeholder uvurderlige ædelstene – går ind.

Rollen som Sam Spade er bestemt en af Bogarts glansroller. Han er fåmælt, direkte, mistænksom og snu. Og så har han selvsagt det mest fascinerende tag på kvinder. Ikke desto mindre hører Ridderfalken ikke til blandt de ypperste i Noir-genren. Filmen er langt fra så intrigant som eksempelvis The Big Sleep og Double Indemnity, og langt hen ad vejen er den faktisk en ganske simpel – men til tider unødvendig forvirrende -– fortælling om en mere eller mindre ligegyldig jagt på en skulptur, der aldrig rigtig formår at holde sin tilskuer fanget eller mystificeret.

Når filmen alligevel er ganske seværdig, skyldes det nok dels skuespilpræstationerne, som stort set over hele linjen er engagerende og kraftfulde, og dels selve stemningen i filmen, som vel er et sammensurium af kameraarbejde, scenografi og instruktion. Spades kontor emmer af detektivfornemmelser og hårde whiskys. Det er svært at sætte ord på, men det virker.

Udgivelsen

Film Noir-genrens skyggebaserede billede folder sig for alvor ud i det smukt restaurerede billede, mens lyden som selvsagt er i mono er, som den slags nu engang kun kan være.

Hovedparten af ekstramaterialet er at finde på udgivelsens anden dvd. I ”One Magnificient Bird” tages der bredt fat, når romanforlægget behandles samtidigt med, at der gives et fint indklip i filmens visuelle stil og skuespillernes teknikker. Mere særpræget er ”The Trailers of Humphrey Bogart”, hvor udviklingen i trailers i Bogarts karriere følges. Det er faktisk ret filmhistorisk interessant at følge, hvordan filmselskabet promoverer de mange Bogart-film og ofte spiller på hans stjernestatus. Trailers får sjældent særlig meget opmærksomhed, men det lykkes denne lille dokumentar at komme godt rundt om emnet.

Jeg giver fem stjerner til ekstramaterialet.

Warner Home Video.

Titel: Ridderfalken