Riding In Cars With Boys (DVD)

30. april 2002 af Morten Eriksen

Riding In Cars With Boys (DVD) billede

Penny Marshall instruerer mesterligt Drew Barrymore og Steve Zahn i en lille film med store følelser om at blive voksen og leve et liv der måske ikke bliver som i ens drømmeverden…

Filmen foregår over en periode på 20 år. Vi starter med at se den unge Beverly Donofrio (Drew Barrymore) i starten af 60’erne hvor hun som 12-13 årig mest af alt ønsker sig en brystholder, så hun kan konkurrere med klassens skår og dermed få sin udkårne. Dette bliver hendes far (James Woods) ikke glad for at høre og hans svar er prompte ”Nej”. Vi skifter mellem nutid og datid og følger hende i 1986 i bilen sammen med hendes voksne søn. Vi får dog ikke at vide hvad de laver dér. Tilbage i 60’erne i Conneticut står stakkels Beverly, som nu er i slutningen af teenage-årene, og kan ikke få den dreng hun er blevet forelsket i. Hendes veninde (Brittany Murphy) har fundet sin udkårne og hans ven støder Beverly tilfældigt på da hun græder ud på toilettet. Ray Hasek (Steve Zahn) har set Beverly før og han falder pladask for hende, men det er ikke gensidigt. Det går dog hverken værre eller bedere end at de alligevel ender sammen og efter ganske kort tid er Beverly gravid. Det at være gravid uden at være gift var ikke noget man så på med milde øjne dengang. Hendes far bliver ikke glad for nyheden og fortæller hende at hun har ødelagt sit liv og hans planer for hendes fremtid. Beverly bliver derfor nødt til at gifte sig med Ray. Det bliver alt andet end et romantisk bryllup. Det er kun starten på det hele, og værst er det, at Ray bærer på en hemmelighed…

Filmen er baseret på den virkelige Beverly Donofrios selvbiografi. Der er tale om en tragi-komisk bittersød film der er let i den første halvdel af filmen og del tungere i den sidste halvdel. Det som instruktøren Penny Marshall er god til er, at få tilskueren til at købe historien og leve sig ind i dramaet. Det gjorde hun også nydeligt i ”A League Of Their Own” (”I En Klasse For Sig”) om livet på et kvindeligt baseballhold under 2. verdenskrig. Hun laver film om mennesker og følelser, og det gør hun uden at falde i den sentimentale fælde som sker så tit i amerikanske film. Hun kører ikke rundt i den samme suppedas hele tiden, men sørger for at der sker noget nyt i historien. Man skal have et hjerte af sten for ikke at fælde en tåre op til flere steder i løbet af filmen. Drew Barrymore spiller fabelagtigt godt. Det er fantastisk så troværdigt hun kan spille og ligne en teenager og så senere en voksen. I ekstramaterialet på disken får vi også et indblik i hvordan hun bar sig ad med at leve sig ind i rollen. Steve Zahn, ja jeg synes at han bliver bedere og bedere for hver gang man ser ham. Han er perfekt castet som manden der tager smutvejen i stedet for at tage et ansvar og stå ansigt til ansigt med livets realiteter. James Woods ser vi som Beverly’s far og intet under at hun har respekt for ham. Rosie Perez dukker op på et tidspunkt op i filmen, men dog i en meget lille rolle.

For yderligere information om selve filmen kan du læse den oprindelige biografanmeldelse her på siden!

DVD specifikationer:

Man kan roligt sige, at filmens plakat og dermed også coveret på DVD’en ikke gør noget for at sælge filmen. Det har man valgt ikke at bruge tid på. Titlen på filmen er også en anelse misvisende.

Menuerne er still-billeder og der er scenevalg. Der er følgende undertekster at vælge imellem: Engelsk, dansk, svensk, finsk, norsk, arabisk, tyrkisk, slovensk, græsk, hollandsk, russisk, hindu, polsk, tjekkisk, ungarsk, islandsk, hebraisk, kroatisk og bulgarsk. Taler man hollandsk, så kan man også få tekster på kommentarsporet med Drew Barrymore samt al ekstramaterialet inklusiv trailerne. Af lyd kan der vælges imellem Engelsk (DD 5.1) og Russisk Voice Over hvor vi høre de rigtige stemmer i baggrunden samtidig med at det hele bliver dubbet på russisk.

Her kommer DVD’ens special features: