Rings

29. juni 2017 af Henrik Andersen

Rings billede

En universitetslærer uden skrupler I forhold til at fremhæve sin forskning, er kommet på sporet af et mystisk videobånd. Når man ser båndet, bliver man forbandet, og vil om 7 dage bliver slået ihjel af Samara Morgans ånd. En djævelsk skabning der kravler ud af skærmen, og skræmmer dig til døde. Den unge studerende Holt og hans kæreste Julia bliver viklet ind i mareridtet og de må, inden tiden er gået, sørge for at bryde den skæbnesvangre forbandelse. Rings er den 3. Amerikanske film i serien om pigen fra brønden, der har sin oprindelse i nogle super uhyggelige Japanske film. Uhyggen udebliver desværre i denne Amerikanske version, der bestemt ikke fører noget spændende til mytologien.

Julia og Holt er kærester, men Holt skal læse på et universitet et stykke væk, og de glider langsomt fra hinanden. Julia finder dog ud af at noget er helt galt, og opsøger den universitets lærer som Holt har meget undervisning med. Gabriel har fundet et mystisk VHS bånd, der indeholder mærkelige optagelser af en pige, der kravler op af en brønd, og andre uhyggelige sager. Når man har set båndet til ende, får man en telefonopringning, om at man vil dø om 7 dage. Den eneste måde man kan afværge katastrofen på, er at man laver en kopi af båndet og får en anden til at se det. Gabriel forsker i sjælens eksistens og et muligt liv efter døden, og bruger forbandelsen i hans studier. Så længe man har en til at se videobåndet efter en, er det jo ikke farligt for en selv. Der går hurtigt kludder i det hele og Julia og Holt må finde pigen fra brønden, Samara Morgan, for at sætte et endegyldigt punktum for rædslerne. Men dette er nemmere sagt end gjort, og snart må de se unævnelige rædsler i øjnene, for Samara Morgan er ikke sådan at sætte en stopper for.

Ringu er en Japansk horror novelle fra 1991 af den store Japanske horror forfatter Koji Suzuki. Denne mesterlige novelle ligger grunden for den lige så mesterlige og uhyggelige Japanske film Ring fra 1995. Den lagde horror verden ned, og blev på daværende tidspunkt solgt som den mest uhyggelige film nogensinde. Den fungere også perfekt, og er stadigvæk den bedste film i den efterhånden lidt slidte serie. Den fik flere efterfølgere fra både Japan og Syd Korea, og naturligvis sprang de dovne Amerikanere også med på vognen, og fik lavet en hæderlig Amerikaniseret version i 2002 med Naomi Watts i hovedrollen. Hun spillede også hovedrollen i fortsættelsen fra 2005. Nu mange år efter bliver vi så præsenteret for endnu en Amerikansk film, om pigen med det solsort sorte hår fra den dybe brønd. Spørgsmålet er bare, om man egentligt ikke bare burde have ladet hende ligge dernede.

Rings har ikke noget nyt at byde ind med, lidt mere af samme skuffe, dog en anelse mere langtrukken, og på ingen måde uhyggelig. Alt det der virkede i den første Japanske film er væk til fordel for billige jump gys og digitale effekter, tilsat et rodet plot, der på ingen måde formår at fortælle hvor uhyggelig forbandelsen egentlig er, og er der overhovedet nogen i filmens målgruppe der ved hvad en VHS maskine er? Nu til dags er et VHS bånd jo ikke noget, der står på video hylderne i alle kiosker verden rundt. Skuespillerne gør det ganske ok, det er jo ikke deres skyld, at det hele glider ud i sandet (falder ned i brønden). Specielt sjovt er det at se Johnny Galecki der spiller Gabriel. Han er af de fleste nok mest kendt for hans rolle i serien Roseanne, og for hans rolle som nørden Leonard i den meget populære serie The Big Bang Theory, som han stadigvæk optræder i. Det er befriende rart at se, at han kan spille andre roller, og man ønsker for ham, at han snart skal være med i noget rigtigt godt.

Rings roder rundt på bunden af brønden, og får aldrig rigtigt halet handlingen op over kanten. Det hele ender lidt mudret, og ganske ufarligt. Uhyggeligt bliver det i hvert fald aldrig, højst lidt dumt. Uden at røbe for meget så bliver det her nok desværre ikke det sidste, vi får set til en film serie der startede på toppen, og nu har ramt bunden.

Ekstramateriale.

Hvis man gerne vil vide lidt om tilblivelsen af Rings er der fint og overkommeligt ekstramateriale at hente på denne Blu-ray udgivelse.

Der er slettede scener, interviews med cast and crew, og hvis man interesserer sig lidt for sminke og makeup effekter, er der også et spændende program om hvordan de ved hjælp af proteger og effektsminke bringer Samara Morgan til live. Spændende er det også at se, hvordan skuespilleren Bonnie Morgan bevæger sig i rollen. For meget af uhyggen ligger bestemt i hendes noget anderledes kunnen og optræden.

Det er muligt at se filmen i dens oprindelige format, og lyden kan nydes i den vanlige høje Blu-ray standart. Filmen kan ses med Engelske, Finske, Svenske, Norske og Danske undertekster.

Rings er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount.

Titel: Rings