Rocks

3. juni 2021 af Maria Bjerregaard

Rocks billede

Dette nye coming-of-age drama er råt, autentisk og rørende.

Humor og tragedie kan ofte godt gå hånd-i-hånd. Især når man får blandet tidens ungdom sammen med et barskt miljø. Instruktør Sarah Gavron har valgt 75 % af kvinder til skabelsen af denne film og har castet skuespilsdebutanter i rollerne på hendes autentiske drama.

Rocks ( Bukky Bakray) er en hel normal teenager på 15 år. Hun går i skole og hænger ud med sine venner. En dag opdager hun at komme hjem til en tom lejlighed, hvor hendes mor har forladt hende og hendes lillebror. Rocks vil helst ikke adskilles fra hendes bror, så det bliver en kamp for overlevelse, når strømmen lige pludselig går ud og der ikke længere er penge til mad.

De fleste af filmens skuespillerne er ikke professionelle skuespillere og har aldrig været foran et kamera. Dette giver meget mere autentiske præstationer, da de selv har været med til at skabe det hårde miljø i Hackney, London. Den unge Bukky Bakray er et af filmens højdepunkter og forhåbentligt går hun en lys fremtid i møde. Hendes præstation er så naturlig og oprigtig, at det nærmest kan føles som en dokumentarfilm.

Filmen skyr sig ikke væk fra de store samfundsproblemer, hvor kontrasterne er til at føle på. Det kan godt være, at man i klasseværelset lære om en avanceret maler som Picasso og hans kubisme men dette gør ingen forskel i et hårdt miljø. Selvom man er intelligent og fyldt med potentielle viser filmen, at det kan være svært at slippe væk fra en etableret atmosfære og få et succesfuldt liv. Dette lægger også op til debat for barske liv for etniske mennesker i London, som nogle gange er så forsvarsløse og pressede, at frustrationerne går ud over andre minoriteter.

Vores hovedkarakter er på ingen måde en utroværdig karakter og har hjertet er på det rette sted. Hun ønsker blot det bedste for hende selv og lillebror, men det går desværre imod autoriteterne og det voksenliv. Filmens budskaber er hjerteskærende og vigtige lige meget hvilken etnicitet eller baggrund med har. Når man elsker nogen højt, bliver man nødt til at gøre det bedste for dem. Og nogle gange er det simpelthen at give slip, så de kan leve deres liv. Også selvom man ikke selv er en del af det længere.

”Rocks” er en af de bedste coming-of-age film i nyere tid. Den er frisk, autentisk og tør at vise virkelighedens barskhed. Bukky Bakray bærer store dele af filmen på sine skuldre, men får god støtte fra de andre talentfulde piger. Et stærkt budskab til de mange seje og modige teenagepiger i et hårdt miljø.

Titel: Rocks
Original Titel: Rocks
Premieredato: 3. juni 2021