Sange fra skoven

30. april 2014 af Lærke Ina Krogaard

Sange fra skoven billede

Han blev forelsket i deres musik, levemåde og en kvinde. 25 år efter tager han sin bayaka-søn med tilbage til New York City.

Louis' kærlighed til musikken ledte ham engang langt ind i Centralafrikas regnskove, hvor han mødte bayakafolket, og han valgte at leve resten af sit liv blandt dem. Han lærte at tale deres sprog og stiftede familie. Da hans søn som spæd var dødeligt syg lovede Louis engang at tage ham med til New York, og tiden er nu kommet, hvor løftet skal indfries. Mødet mellem den 13årige bayaka-dreng og storbyen er gribende, og konsekvenserne ved at blande to så forskellige kulturer bliver understreget på flere måder.

Direkte kontakt
Man har ofte set film, der foregår i regnskoven og omhandler urbefolkninger og naturen. Der er talrige eksempler på dokumentarer, der ud fra den vestlige verdens synspunkt undersøger og fortæller om oprindelige kulturer, og som oftest også deres forfald. Men sjældent er kontrasten mellem livet hos et naturfolk og i en moderne storby blevet skildret så direkte, bogstaveligt og fri for overflødige mellemled. En historie som denne vil næppe blive set igen.

Udvekslingen går begge veje. Det er dels en film, der observerer en regnskovsdrengs reaktion på den moderne verden. Et møde, der foregår overraskende roligt og observerende. Men det er også en film om en ung mand, der ikke kunne finde sig til rette i selv samme storby, og lod sin passion for musik føre ham til en tropisk jungle, hvor folk lever, som de gjorde for tusinder af år siden. Louis og hans bekendte beretter om de reaktioner, tanker og dilemmaer, der var i spil dengang han valgte den ene kultur fremfor den anden. Og samtidig får man lov til at være fluen på væggen til det nutidige og sjældne møde mellem hans søn og New York City.

Kampe
Det er en film fuld af kontraster. Den mellem livet i junglen og den hektiske tilværelse i New York. Hvad er vigtigt for folk, og hvad gør dem lykkelige.
Livet bliver ikke let og problemfrit, fordi man lever et sted, der har meget tilfælles med paradis. Der er helbredsmæssige risici ved at leve i junglen. Louis’ familie i USA savner ham og har svært ved at forstå hans valg. Og da Louis ikke har lært at jage fra barnsben, er han afhængig af en spinkel økonomi, for på den måde at forsørge sin familie.
Derudover er bayakafolkets eksistens alvorligt truet, da skovhugst ødelægger meget af deres levebrød og hjem, og der er borgerkrig i landet.

Filmen tager sig god tid til at lade sine pointer og vigtige scener udspille sig. Som da Louis’ bror bruger flere minutter på at øve golfslag hjemme i sin gang. Eller da Louis’ søn kæmper med at få vinduet åbnet i lejligheden i New York, og undervejs slår hovedet mod glasset. Disse scener er både rørende og tankevækkende, og er med til at give filmen dens fine æstetiske udtryk.

Det er vigtigt, at en historie som denne bliver fortalt, og det er en fornøjelse, at det bliver gjort på en så elegant og fintfølende måde. Enestående!

Titel: Sange fra skoven
Original Titel: Song from the forest