Santa Claus Conquers the Martians.

7. december 2007 af Henrik Andersen

Santa Claus Conquers the Martians. billede

In Blazing Color, står der på coveret til dette års mest kultagtige Julefilms udgivelse. Og selvom farverne er noget slidte i dette juleeventyr er det stadigvæk en ” blazing” oplevelse på godt og ondt

På Nordpolen har julemanden (John Call) og hans nisser travlt med at lave gaver til alle jordens børn. På Mars er stemningen helt anderledes. Her ser alle børn Tv-programmer fra jorden. De hører om Julemanden, og bliver mere og mere mutte og indelukkede jo mere fjernsyn de ser. Marsmændenes leder Kimar (Leonard Hicks) beslutter, at der må gøres noget. Der holdes råd blandt de ældste, og de opsøger et 800 år gammelt orakel i tordenskoven. Oraklet har et råd til dem. Flyv til jorden og hent Julemanden, han vil kunne bringe glæden tilbage blandt børnene på Mars. Marsmanden Voldar (Vincent Beck) er imidlertid ikke så begejstret for planen. Han ønsker selv at bliver leder på Mars og deltager ikke frivilligt i planen om at kidnappe Julemanden. For som han siger: ”Alt det besvær for en lille tyk mand, i en rød dragt”. Marsmændenes rumraket nærmer sig jorden, og U.S. Airforce hilser dem velkommen med hævede raketter og store jagerfly. Marsmændene beslutter at kidnappe 2 børn, Billy (Victor Stiles) og Betty Foster (Donna Conforti). De skal hjælpe den med at finde Julemanden. Som de raske børn de er, ved de godt at Julemanden bor på Nordpolen, og ingen længe braser Marsmændenes robot Torg ind i Julemandens værksted og kidnapper hele jordens Julemand. På Vej hjem til Mars forsøger den onde Voldar at hælde børnene og Julemanden ud i rummet, og kun takket være Julemandens ”hemmelige” kræfter slipper de fra at fryse ihjel i verdensrummet. Hjemme på Mars får Julemanden straks gang i Marsbørnene. Hans glade latter spreder glæde og hygge, og snart er der fut i legetøjsproduktionen. Alle er glade, undtagen Voldar, der nu sætter alt ind på at udslette manden i den røde dragt, og efterfølgende tiltvinge sig magten over Mars. Heldigvis får Julemanden hjælp fra børnene, og ikke mindst fra alt det legetøj de har fremstillet. Som et rigtigt juleeventyr ender det hele smukt og fredeligt, og Julemanden, Billy og Betty kan snart rejse tilbage til moder jord for at fejre juleaften.

Santa Claus Conquers the Martians, er i sandhed, en spøjs oplevelse. Der hersker ingen tvivl om at det er en seriøs produktion, selvom det hele mest af alt minder om en film Ed Wood kunne have lavet. Kulisserne er meget opstillede, og Marsmændenes kostumer tager uden tvivl prisen som de underligste kostumer set i en julefilm. Dertil kommer det tvivlsomme skuespil, der med garanti er set bedre i selv de mindste forsamlingshuse her i landet.

Er du til kult, kitsch og sjældne film er Santa Claus Conquers the Martians, uden tvivl lige noget for dig. Trods den mærkelige historie er der alligevel flere mindeværdige scener. Helt klar i ens hukommelse efter man har ”oplevet” filmen, står slåskampen ombord på rumskibet imellem Kimar og Voldar. Det er virkelig amatør agtigt lavet, og de 2 skuespillere burde helt sikkert have øvet scenen lidt flere gange inden den blev filmet. Uforglemmelig er også scenen hvor kamprobotten Torg smadre døren ind til Julemandens værksted, og griber en af hans hjælpenisser. Torg er tydeligvis en mand i en papkasse der er spraymalet sølvfarvet, og er derfor på ingen måde farlig at se på. Højst en smule fjollet. Som enhver lowbudget ”storfilm” fra 60’erne bruger også Santa Claus Conquers the Martians gamle arkivoptagelser. Denne gang er det optagelser af rumraketter der bliver sendt af sted fra jorden, og utallige klip af hærens flyvemaskiner.

Roy Alfred og Milton Delogg har leveret en suveræn kendingsmelodi til filmen. Den hedder ”Hooray for Santa Claus”, og under rulleteksterne er man så heldig, at der er tekster til den, så der er rig mulighed for at synge med, på noget der minder om en glemt juleklassiker.

Santa Claus Conquers the Martians, er en anderledes oplevelse, men det kan ret hurtigt blive til ny juletradition, at man hvert år skal tage med Julemanden på hans rumeventyr til Mars.

Ekstramateriale.

Der er ikke noget ekstramateriale at finde på denne DVD udgivelse.

Billedet står ganske uskarpt og farverne er matte og slidte. Lyden er Mono, og skratter og knirker som nyfrossen julesne. Alt dette gør ikke så meget, og den dårlige overførsel giver blot lidt mere til den kult agtige oplevelse det er at se Santa Claus Conquers the Martians. Så det er bare om at læne sig tilbage i gyngestolen, have nisseøl i glasset, og nyde denne lille juleperle, af en familiefilm.

Det er muligt at se filmen med Danske, Finske, Norske og Svenske undertekster.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Titel: Santa Claus Conquers the Martians.