Santa's Slay

11. november 2006 af Gert Sørensen

Santa's Slay billede

Julen er rød... som blod.

Jesus er guds søn som blev født af en jomfru for over 2000 år siden. Der har imidlertidigt været en jomfru fødsel mere. Denne med Satan som far. Sønnen endete med at blive julemanden. Hvert år på hans fødselsdag tog han rundt og dræbte folk i flæng. Derfor søgte folk i kirke for at få beskyttelse og på den måde blev julen skabt. For 1000 år siden tabte julemanden en curling match til en engel og han skulle derfor være sød og rar på juleaften, men nu er de 1000 år gået og julemanden skal have indhentet det forsømte i år. Det betyder at ingen er sikre længere hverken byens gamle eller strip klubben går igennem julen unden død og ødelæggelse.

Filmens start er klart den bedste, her er Rebecca Gayhart, James Cann og Fran Drecher en rigmands familie med problemer. Disse bliver dog ganske små da julemanden kikker forbi. Resten af filmen er lavet med et noget mindre budget, men ikke desto mindre formår den at holde humoren på et niveau der får mellem sekvenserne imellem mord til at gå hurtigt og gør at filmen aldrig bliver kedelig.

Santa's Slay er en horror komedie i stil med Bad Taste og Brain Dead, dog mindre blodig, og tager man den for det den er vil man blive underholdt i de 74 minutter filmen varer. Historien er tynd, skuespillet ikke meget bedre, men humoren er helt fantastisk. Der ligges ikke fingere imellem og det er klart fra første sekundt at der her er en film der ikke tager sig selv seriøst men kun forsøger at underholde, hvilket den gør godt. Første gangs instruktøren David Steinman har formået at få samlet flere store skuespillere til introen, hvilket må siges at være noget af en præsentation, desværre er det kun i starten at der ses spændende skuespillere, da hovedeparten af filmen spilles af mere eller mindre ukendte skuespillere. De eneste undtagelser er Santa der spilles af Goldberg, der er kendt fra WWF i U.S.A. Hans små bemærkninger mer med til at gøre filmene ustyrlig morsom, men filmen vil ikke blive husket for hans præsentation som skuespiller. Emilie de Ravin, der også kendes fra LOST, har også en af de bærende roller, men heller ikke hun formår at få noget reelt ud af det tynde manuskript.

Producenten af filmen er ingen andre end Brett Ratner ( Rush houer 1+2 & Xmen 3) der også er synonym med gedin action og intet reelt indhold hvilket også påasser godt med denne udgivelse. Der luer intet under overfladen, det er ren amerikansk underholdning.

Ekstra materialet er meget begrænset. Et enkelt fraklips show og et trailer show var alt hvad det kunne blive til. Dvden har også en Epilog hvor man kan se hvad der skete med karakterene efter filmen sluttede, plat men det er filmene også så det gør ikke så meget. Det er et kik værd da det er trods alt er hurtigt overstået.

Titel: Santa's Slay
Original Titel: Santa's Slay
Premieredato: 11. november 2006