Scary Movie 5

20. september 2013 af Ronnie Bisgaard Mortensen

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Scary Movie 5 billede

Det sidste nye kapitel i Scary Movie serien bør også være det sidste.

I Hollywood er der desværre en tendens til, at så længe en filmfranchise kan blive ved med at tjene penge, så vil franchisen fortsætte. Derfor står vi nu, 7 år efter den seneste, med endnu en Scary Movie film. Men kan der overhovedet koges mere suppe på de i forvejen udkogte Scary Movie film? Svaret er et stort og rungende nej.

Dan og Jody Sanders (Simon Rex og Ashley Tisdale) overtager 3 børn, som har været forsvundet i et stykke tid. For at beholde børnene skal de dog flytte i et hus med masser af overvågningskameraer. Børnene opfører sig dog underligt og snart er huset hjemsøgt af et spøgelse/dæmon, som børnene kalder for mama. Så spoofes der ellers for den store guldmedalje. Mama, The Evil Dead, Paranormal Activity, Planet of the Apes, Inception bliver alle spoofet, men det er bare på en kedelig og intetsigende måde. Spoof-film er på ingen måde et nyt koncept, og selvom den første Scary Movie film var med til at genoplive genren, så fandtes der allerede eksempler på spoof-film i 80’erne og 90’erne. Leslie Nielsen med The Naked Gun og Charlie Sheen med Hot Shots er glimrende eksempler på vellykkede spoof-film. Af nyere film kan nævnes Edgar Wrights Cornetto-trilogi (Shaun of the Dead, Hot Fuzz og den kommende A the Worlds End), som virkelig formår både at tage pis på andre film og samtidig formår at være sjov. For sjov kan man på ingen måde kalde Scary Movie 5. Hvordan forfatterne kan blive ved at synes at prutte-jokes, sex-jokes og falde-på-halen-komik kan blive ved med at være sjovt er en kæmpe gåde.

Plottet er nærmest ikke værd at nævne. Jeg er udmærket klar over at der ikke behøves være et sammenhængende plot i en Scary Movie film, det har der heller ikke været i nogen af de andre, men er det for meget at forlange at det bare giver en lille smule mening. Her tænker jeg bl.a. på en scene hvor nogle støvsugere bliver levende om natten og holder poolfest. Lyder det åndssvagt? Det er det også.

Skuespillet er horribelt. Der må sidde revyskuespille og græmme sig, når de ser, hvor dilettantisk der spilles i filmen. Alt skuespil virker irriterende påtaget og overdrevet. Ud over det er effekterne elendige. Babyerne ligner dukker, en spaltet tunge ligner en spaltet pølse osv. Det burde kunne gøres bedre, når der har været et budget på 20 mio. $ til rådighed. Jeg har dog på fornemmelsen at de fleste af pengene er blevet brugt på at få ligegyldige cameos med i filmen. Jeg nævner i flæng: Charlie Sheen (som ikke engang spiller sin gamle rolle?), Lindsay Lohan, Terry Crews, Snoop Dogg, Mac Miller, Bow Wow, Heather Locklear, Usher, Mike Tyson osv. Ingen af dem har noget konstruktivt at tilføje, og det er uforståeligt at de overhovedet vil medvirke.

Alt i alt er Scary Movie 5 en elendig film. Forhåbentlig kommer der ikke flere film i denne franchise, for filmen er på ingen måde sjov, effekterne er dårlige, skuespillet pinligt og efter 70 minutters spilletid skal du trækkes igennem næsten 10 minutters fraklip som sjovt nok heller ikke er sjove. R.I.P. Scary Movie!

Ekstramateriale: 10 minutters ligegyldige deleted scenes.

Midget Entertainment .

Titel: Scary Movie 5