Se til venstre, der er en svensker (DVD)

5. august 2003 af Sofie Kyhl

Se til venstre, der er en svensker (DVD) billede

Filmen starter to dage før, Katrine (Sidse Babett Knudsen) skal giftes med Jonas (Søren Byder). Alt er timet og tilrettelagt; intet kan gå galt. Men så sker det: Ind fra venstre kommer en svensker.

Og ja, han er faktisk stiv – det meste af tiden. Han dukker ikke op hos det vordende brudepar med en buket blomster eller måske en traditionel æske Anthon Berg, men med en flaske vodka. Og så ruller lavinen, for Katrines sidste døgn før brylluppet bliver alt andet end rolige.

Svenskeren Thomsen
Svenskeren Thomsen med vodkaflasken spilles af Björn Kjellman, som vi husker fra bl.a. Adam og Eva. Thomsen dukker op ud af det blå. Og Katrine lukker ham ind. Og det på trods af at han for to år siden stak af fra Katrines søster og ikke har givet lyd fra sig siden. Søsteren, som spilles af Lotte Andersen, befinder sig på en lukket psykiatrisk afdeling, og venter hele filmen igennem på at høre fra Thomsen.

Hjemme hos Katrine og Jonas laver Thomsen lige noget afrikansk og temmelig uspiseligt mad, bunder flasken, danser, og så vil han også gerne lige have Katrine til at tjekke resultatet af hans HIV-test. Det vil hun selvfølgelig gerne, men Katrine er ikke god til at sige de rigtige ting, heller ikke altid sandheden.
Katrine og Thomsen begiver sig ud i det sidste hektiske døgn før brylluppet for at skaffe de sidste ting: noget gammelt, noget nyt, noget lånt og noget blåt. De ender dog med at eje en hund med det charmerende navn, Fiat 128, en meget speciel frisure og et trip på ”super blue”. Det hele kulminerer i en storstilet flugtaktion for at få Katrines søster ud fra den lukkede, så hun kan overvære brylluppet.

En film der vil mange ting
Filmen er værd at se, især på grund af Sidse Babett Knudsen og Björn Kjellman, som i vanlig stil er gode til at få os i godt humør og stimulere vores lattermuskler. Og de gør det også godt. Så godt, at filmen på trods af en lidt spinkel og løs historie, alligevel formår at underholde og fange os. For det gør den. Den er umådelig sjov og holder stilen igennem størstedelen af filmen.

Filmen er sidste skud på stammen af Dogme-film, og som bekendt lyder en af Dogme-reglerne, at filmene ikke må være rene ”genre-film”. Og det er Se til venstre, der er en svensker da heller ikke. Man kan dog fornemme, at det ikke har styrket filmen at påtvinge den Dogme-reglerne. Efter filmens anslag forventer vi en
komedie - ren humor, uden dikkedarer. Og det kunne også have båret filmen igennem: der er hovedkonflikten omkring Katrines forestående bryllup og Thomsens pludselige ankomst – for Katrine og Thomsen har da vist flirtet lidt før?
Men hovedkonflikten drukner desværre lidt i tydelige afstikkere væk fra humoren. Hen til Katrines søster, der er indlagt på den lukkede afdeling med kærestesorger og spøgelser, og Thomsens sandsynlighed for at være HIV-smittet. Alvor under overfladen, der sagtens kan virke – men i Se til venstre, der er en svensker sidder man med fornemmelsen af, at Dogme-reglerne har tvunget manuskriptet til at inkorporere to historier i hver deres genre. Den ene en humoristisk komedie, som handler om, hvad der kan gå galt inden det planlagte bryllup. Den anden tragisk hverdagsrealisme, som handler om sindssyge, sygdom, ulykkelig kærlighed og umulig kærlighed. Så hvis man tror, at man kun skal ind og se en sjov film, så bryder filmen ganske enkelt denne kontrakt med publikum. Og desværre er der nogle scener i filmen, som man ikke rigtigt kan placere i forhold til hovedkonflikten; fokus bliver sløret, måske fordi filmen vil lidt for mange ting på én gang. Og uden at afsløre for meget om filmens slutning: jeg sidder stadig tilbage med spørgsmålet om, hvorvidt filmen egentlig havde en lykkelig slutning eller ej.

Filmen skal ses
Om end ikke andet, så bare for at nyde Sidse Babett Knudsen og Björn Kjellman og filmens andre fremragende skuespillere. Bl.a. Jimmy Jørgensen m.fl.’s humoristiske indslag i form af søsterens fantasi-venner, der optræder live med musik for hende. I øvrigt en ret finurlig måde at indføre musik på uden at bryde Dogme.-reglerne. Natascha Arthy, som bl.a. også har instrueret Mirakel, en meget humoristisk familiefilm, har stor sans for humor – så meget, at man næsten bliver en anelse skuffet, når alvoren overtager.

Ekstra materiale
Ekstra-materialet består af ganske ordinære ting, såsom stillbilleder fra filmoptagelserne, biografier over skuespillerne og holdet bag filmen samt en trailer. Derudover indeholder DVD’en dog også et interessant interview, hvor Christian Monggaard Christensen taler med Natascha Arthy, Kim Fupz Aakeson og Sidse Babett Knudsen om, hvordan ideen til filmen opstod, og hvordan filmen blev til. Og til sidst er der lidt guf i form af nogle få, sjove fraklip – dem kunne der godt have været flere af…..

Ekstra-materialet får 3 stjerner.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Nordisk Film

Titel: Se til venstre, der er en svensker