Seijun Suzuki Collection (3DVD)

21. juni 2005 af Michael Panduro

Seijun Suzuki Collection (3DVD) billede

En imponerende samling af den japanske mesterinstruktørs vigtigste værker

Takket være succesen med de 3 Kurosawa samlinger er det gået op for Sandrew/Metronome at det ikke kun er moderne japansk film der har et marked i Danmark. Derfor har man valgt at sætte fokus på en af alle tiders største japanske instruktører, den stadig aktive Seijun Suzuki. Suzuki havde sin storhedstid i 60’erne og det er 3 film fra denne periode der er samlet i lavprisudgivelsen her. ”Tattooed Life”, ”Tokyo Drifter” og ”Branded to Kill” er lavet indenfor kun 3 år i midten af 60’erne, men ikke desto mindre er de glimrende eksempler på instruktørens brede pallette.

Historiemæssigt roterer alle 3 film om den samme, yndede japanske baggrund, yakuza-fortællingen, og deres mærkede hovedpersoners forskellige opgør med egen fortid. Den tatoverede Yakuza-mand Tetsu og hans kunstneriske brors flugt efter mordet på et højtstående medlem i en rivaliserende bande danner i ”Tattooed Life” baggrunden for de tos møde med en anden, mindre glamourøs side af efterkrigstidens Japan. Gennem hårdt arbejde oplever Tetsu en mere sandfærdig og mindre overfladisk omgang med andre mennesker og den sande konflikt ender med at være en følelsesmæssig, da hans lidenskabelige bror ikke kan benægte sin fulde betagethed af chefens smukke kone. I sidste ende kan Tetsu heller ikke flygte fra sin baggrund, som tatoveringerne konstant minder ham om.

Konflikten mellem Suzukis glamourøse skildring af yakuza-verdenen og den æresbegreber overfor kunstnerens lidenskabelige natur bliver mere visuelt skildret i den tekniske tour-de-force, ”Tokyo Drifter” - i undertegnedes øjne den bedste i samlingen. ”Tattooed Life” er teknisk vellavet men ikke overvældende - det er historien det handler om. ”Tokyo Drifter” er derimod en overflod af stil. I forlængelse af den samtidige, franske nybølge kan filmen ses som Japans ypperste eksempel for denne type fortælling. Historien om den karikerede Tetsu (ingen relation til hovedpersonen i ”Tattoed Life”), der er glansbilledet af efterlevelsen af Yakuzaens højt sete æreskodeks, og hans nødsagede flugt fra Tokyo minder umiddelbart en smule om sin forgænger, men den kunne ikke være mere forskellig. Karaktererne er bevidst mindre detaljerede og historien fortalt i et rasende tempo og en farvestrålende stil. Samtlige billeder er en demonstration i Suzukis fantastiske sans for komposition og brugen af temasangen yderst effektiv. Ligeledes er filmen stilistisk et opgør med gængse former og derfor har man ikke været bange for at tilpasse omgivelserne til karakterernes lune, bedste eksempel værende den ubeskriveligt smukke slutscene hvor interiøret af en natklub ændrer sig i glidende bevægelser og farveovergange – genialt!

Suzukis mest kendte og hyllede værk, ”Branded to Kill” afrunder den imponerende samling, med en sort/hvid, ekspressionistisk film noir om den voldelige lejemorder Hanada. Her er stil og fortælleform i endnu højere grad et subjektivt sindsbillede af en forstyrret mand, end i de andre film. Facaden om de æresfulde gangstere er krakeleret, men den modbydelige fortælling fortælles med lige dele æstetisk fintfølenhed, sex og grovkornet humor og det er ikke uden grund at ”Branded to Kill” kaldes Suzukis kunstneriske højdepunkt.

Fælles for de 3 film er Suzukis sans for komposition, personinstruktion og klarheden i de kompakte fortællinger. Tempoet er højt og der er bestemt intet overflødigt med. Det er et kærkomment bekendtskab med nogle af en historisk betydningsfuld filmskabers vigtigste film, det danske DVD-marked her gør sig, og udgivelsen er på det højeste anbefalet herfra.

Billed og Lyd:
På alle 3 film er billed- og lydsiden blevet restaureret, så resultatet er næsten lige så flot som de dyre, amerikanske Criterion-udgaver. Kun ”Branded to Kill” har lidt problemer. Det virker som om konverteringen fra NTSC til PAL formattet er gået lidt galt, så hvis man kigger ordentlig efter vil man bemærke at billedet så at sige hakker en smule til tider. Underteksterne på ”Branded to Kill” er heller ikke lige så udførligt tilfredsstillende som på de to andre film. Lidt ærgerligt.

Ekstramateriale:
Er der desværre intet af, hvilket er lidt frustrerende, da man fra udlandet kan se at der findes diverse spændende materiale om filmene. Omvendt skal man ikke glemme at den samlede pakke leveres til en yderst fornuftig pris.

Filmene er venligst stillet til rådighed af Sandrew/Metronome A/S.

Titel: Tattooed Life, Tokyo Drifter, Branded To Kill
Original Titel: Irezumi Ichidai, Tôkyô Nagaremono, Koroshi No Rakuin