Self/Less

6. januar 2016 af Nikolaj Sonqvist

Self/Less billede

Kropsbyttefilm glemmer at tage publikum med på rejsen

Den aldrende ejendomsmogul og rigmand, Damian Hale (Ben Kingsley), har alt, hvad kan ønske sig i verden. Bortset fra et skrantende forhold til sin datter, Claire (Michelle Dockery), og det faktum, at han er ved at dø af kræft. Derfor indvilliger han i Professor Albrights (Matthew Goode) radikale medicinske indgreb, hvor Damians bevidsthed bliver overført til en kunstig dyrket sund krop i form af Edward Kidner (Ryan Reynolds). Forinden ingeniører Damian sin egen officielle død, og efter indgrebet ordinerer Albright ham noget medicin til at lindre de livagtige hallucinationer, som Albright hævder er bivirkninger af proceduren.

I begyndelsen føles det for Damian som et nyt friskt liv, en ny chancen i livet, og i sin unge attraktive krop kan han på ny score damer og leve livet i overhalingsbanen. Men da Damian glemmer at tage sin medicin begynder hallucinationerne om en kvinde og en ung dreng at fremkomme, og da Damian fremlægger disse syner for Albright, afslører Albright detaljer fra hallucinationerne, som Damian aldrig har fortalt ham. Der er et eller andet, som er blevet fejet ind under gulvtæppet, og som Damian aldrig er blevet informeret om.

Kropsbyttefilm
Self/less hører til under filmkategorien kropsbyttefilm, hvor personer bytter kroppe på den ene eller den anden måde. I Total Recall (1990) køber Arnold Schwarzeneggers Douglas Quaid ferieminder som en spion på Mars (eller gør han?). I Big (1988) ønsker den 12-årige Josh Baskin sig ældre i en spåkonemaskine i et tivoli og bliver forvandlet til en 30-årig i skikkelse af Tom Hanks. I Face/off (1997) bytter Nicolas Cage og John Travolta bogstaveligt talt ansigter og i Being John Malkovich (1999) finder Craig Schwartz (John Cusack) en hemmelig portal ind til John Malkovich’ hoved. Og listen bliver ved: Avatar (2009), Freaky Friday (2003) og selv The Change-up (2011), som ligesom Self/less har Ryan Reynolds i en hovedrolle.

Self/less er lavet af den indiske instruktør Tarsem Singh, der tidligere er stået i spidsen for The Cell (2000), The Fall (2006), Immortals (2011) og Mirror Mirror (2012). Singh begyndte sin karriere som musikvideo instruktør for blandt R.E.M (Loosing My Religion) og reklamefilmsinstruktør (se fx den tre minutter lange Gladiator Pepsi-reklame med Britney Spears, Beyonce, Pink og Enrique Iglesias).

Overlagt uvidenskabelig
Allerede i begyndelsen af filmen, da Ben Kingsleys Damian Hale bliver lagt ind i, hvad der ligner en MRI-scanner og gennem noget magnetisme (!?) får overført sin bevidsthed til den nye krop i form af Ryan Reynolds, står man af som publikum. Det virker fuldkommen åndsvagt og utroværdigt at det nogensinde ville kunne lade sig gøre. Hele spektaklet er dog også over på få sekunder: det hele er lavet aldeles usexet og ikke seværdigt i forhold til de fleste andre science fiction film. På den anden overforklarer filmen heller det videnskabelige, som der er tendens til i for eksempel Inception (2011). Self/less vælger bare at køre let og elegant over det videnskabelige og eller spørgsmålene, og direkte videre med handlingen.

Og netop handlingen kører videre uden det større postyr. Det hele ender som en blanding mellem Total Recall og The Bourne Identity (2002) bare langt mindre interessant. Damian Hale/ Edward Kidners rejse mod at finde sandheden bag Professor Albrights projekt bliver aldrig rigtig spændende. Self/less taber os fra begyndelsen og kører videre uden os.

Mis. Label.

Titel: Self/Less
Original Titel: Self/Less