SELVHENTER

7. marts 2019 af Steen Balle

SELVHENTER billede

Den danske filminstruktør Magnus Millang er sammen med sin lillebror rejst til Spanien for at hente deres døde, og omstændigheder gør, at deres alkoholiserede far skal hjem i en tagboks i en alt for lille lejebil - på en dødstur væk fra politi og myndigheder. Men dén film har alt for mange lig i lasten.

Når jeg slår op i ordbog over det danske sprog under ordet selvhenter står der: en bold som man har skudt ud af banen, og som man selv må hente tilbage - jeg mener titlen på Magnus Millangs nye film er misvisende – brødreparret har jo ikke skudt faderen ud af banen!

Handlingen
Det umage brødrepar, Emil og Magnus, flyver spontant til Spanien for at tage afsked med deres døde alkoholiserede far, som usandsynligt ejer et Rolex-ur. Det vil den ekstreme, narcissistiske Magnus gerne have fat i, da han på google har set værdien på ca. 75.000 kr., og bliver derfor overrasket over at modtage en regning på 10.000 euro for at få faderen fløjet til Danmark.
Derefter følger en næsten ½ time i to personers lille lejebil, hvor faderen først er proppet ind i bagenden i hvidt ligtøj og med benene hængende bagud, og senere pakket i en sort tagboks i 38 graders varme. Da han er i en kraftig forrådnelse, bliver han om natten smuglet ind i en fryseboks på en kro – og brødrene bliver anholdt af spansk politi – og selvom de begge er lænket med armene på ryggen, når de at komme fri, og faderen spændt fast efter bilen, og nu 120 km/timen rundt på veje og i hårnålesving med politiet i hælene for fuld udrykning. Et dårligt forsøg på at lave en nutidig roadmovie. Jeg vil ikke afsløre, hvordan filmen ender.

Filmens plot
Det ser ud som om filmens instruktør Magnus Millang, som også spiller hovedrollen i SELVHENTER har haft svært ved at fange det tragiske i faderens død, og kun ser Rolex-uret og mulighed for at kunne betale dele af stor gæld tilbage – det komiske bliver sjældent morsomt. Filmen har få morsomme ordspil med, at ARLA er Nordens Coca-Cola, og da han i starten rystende siger til en politibetjent, som vil have ham til at trække en motorcykel over for rødt lys: Held og lykke med at være en idiot.
Brødreparret skal nok opfattes som en slags moderne Gøg og Gokke, men mangler helt det talentfulde, og filmen virker også som et oprør mod slatne mænds alt for feminine holdninger. Han ser kun sig selv, og opdager slet ikke ved afrejsen i Københavns Lufthavn, at Emils kone er i syvende måned.

For et år siden kunne vi i Danmark se den meget følelsesladede dokumentarfilm: I fars hænder hvor de to brødre Sven og Emile vil finde roden i deres fars, keramiker Niels Vinge, alkoholisme. De finder spor af faderens spejlbillede gemt i dem selv – en tankevækkende film. Sven Vinge vil gerne lave en film om faderen for ikke selv at blive alkoholiker som ham. Vi får i SELVHENTER meget lidt at vide om faderen, og han fortjener ikke kun at blive til affald. Og Magnus kunne med fordel have valgt at bruge samme metode for ikke at blive alkoholiker. Jeg mangler meget mere baggrund for faderens og moderens baggrund – hvorfor bor han i Spanien? Og hvor er moderen? Så havde filmen måske været spiselig.

Titel: SELVHENTER
Original Titel: SELVHENTER
Premieredato: 7. marts 2019