Severance

5. november 2007 af Kristian Jensen

Severance billede

Et ordinært teambuildingskursus udvikler sig til dødsens alvor for de ansatte i salgsafdelingen hos våbenfabrikanten Palisade Defence.

En bus med fem mænd og to kvinder ombord er på vej dybt ind i de østeuropæiske skove. Målet for bussen og dens passagerer er en luksushytte, der er ejet af våbenfabrikanten Palisade Defence. Det er blevet besluttet af ledelsen, at firmaets salgsafdeling skal rystes sammen og lære at arbejde i et stærkt teamwork. Men de østeuropæiske skove er bestemt ikke nogen lejeplads, og inden længe befinder de syv kollegaer sig i overhængende fare. I skoven huserer nemlig en flok galninge, der synes at menneskejagt er vanvittig morsomt. For at overleve må de syv kollegaer tage sagen i egen hånd og sætte hårdt mod hårdt.
Naturligvis er det ikke tilfældigt, at de ansatte hos Palisade Defence bliver overfaldet, men deres fjendes hævnmotiv skal dog ikke afsløres her.

Christopher Smith var manden bag den lidt gumpetunge metro gyser ”Creep” fra 2004. Nu er Smith tilbage med endnu en omgang gys, der denne gang er langt mere underholdende end hans tidligere forsøg i genren. ” Severance” er en såkaldt gyserkomedie, hvor horror og komik gerne skulle gå op i en højere enhed, hvilket også lykkes meget godt i filmen. Desværre taber ”Severance” lidt af pusten undervejs. Den første del af filmen er primært domineret af komiske sekvenser mens sidste halvdel er præget af regulær horror. Smith har ikke helt formået at afbalancere komikken og gyset, og derfor virker overgangen mellem de to vidt forskellige genrer en anelse abrupt. Når det så er sagt, er de komiske sekvenser alligevel ganske underholdende. Sjovest er scenen, hvor gruppens syrehoved Steve (Danny Dyer) har spist en ordentlig omgang hallucinerende svampe, hvorefter han begynder at opføre sig en anelse mærkeligt. Gyset er ligeledes godt repræsenteret i filmen, hvor scener som en afbrænding af en levende kvinde, halshugning og en ret slem ben vs. bjørnefælde sekvens udgør filmens mest brutale dele.
Skuespillet er udmærket. Bedst er Toby Stephens i rollen som den snu Harris, der i modsætning til resten af hans kollegaer, straks fornemmer, at der er noget fuldstændig galt i skoven. Tim McInnerny leverer ligeledes en solid præstation i rollen som chefen Richard, der absolut ikke har styr på noget som helst. Tager man rollebesætningen og karaktererne i betragtning, er det ikke underligt at ”Severance” er blevet sammenlignet med den fabelagtige tv-serie ”The Office”.
” Severance” er bestemt et skridt i den rigtige retning for Christopher Smith. Dog mangler filmen den ekstra kant, som ville gøre den virkelig underholdende. Balancen mellem komik og gys fungerer ikke altid, og det hæmmer filmen en hel del.

Ekstramateriale
Der er en hel del godt ekstramateriale til ”Severance”. Bedst er den ca. 30 minutter lange bag-om-kameraet film, der giver et godt og ganske underholdende indblik i produktionen. Det er tydeligt, at instruktøren og skuespillerne har hygget sig gevaldigt sammen under optagelserne af filmen. Man finder også syv små featuretter, der gennemgår nogle af filmens nøglescener, deriblandt den imponerende busulykke, der indgår i filmen. Derudover finder man også den nærmest obligatoriske gagreel, hvor skuespillerne kvajer sig. Der er også et trailershow med kommende udgivelser at finde på dvd’en.
Ekstramaterialet er godt og underholdende. Man får et godt indblik i produktionsforløbet, uden at det bliver den sædvanlige omgang rygklapperi hvor instruktøren og skuespillerne skiftes til at rose hinanden til skyerne.

4 ud af 6 stjerner.

Filmen er tekstet på: Dansk, svensk, norsk, islandsk og finsk
Billedet er i: Anamorphic widescreen 1.85:1 aspect ratio