Shadow.

22. februar 2013 af Henrik Andersen

Shadow. billede

Shadow er en Italiensk horror film der nok af mange vil blive katagoriseret som en ”torture Porn-film” . Samme stil som den populære Hostel- filmserie. Den holder fint stemningen, men desværre får slutningen på historien, filmen til at virke en smule ligegyldig.

David er en ung mand, der har været i Irak som soldat. Nu får han tiden til at gå med at kører mountainbike i Europa. Han har fået at vide at bjergpasset Shadow, skulle indeholde nogle virkelig fede ruter. På sin tur møder han den smukke Angeline, og turen bliver nu endnu mere hyggelig. Men desværre ødelægges den gode stemning af 2 sindsyge jægerer, der gør alt for at gøre livet surt for vores 2 cykelrytterer. Der er dømt ren ”Udflugt med Døden” , da de 2 børster skruer bissen på. Men snart forvilder de sig alle 4 ind i den del af bjergpasset, hvor der går rygter om spøgleser og en meget sort fortid. Inden længe ligger David sammen med de 2 jægerer på en form for operationsborde i et mystisk hus i skoven. En høj ranglet og vaklende menneskeligende skikkelse nærmer sig, og den bringer ikke lyse tider med sig.

Historien starter som man kan forvente af denne genre, og man får da også sine ønsker opfyldt omkring hvor modbydelige og afstumpede de 2 jægerer er. Den mystiske tynde mand der udøver en smule tortur og operative indgreb på sine fanger, er tilpas uhyggelig, og nysgerrigheden højnes når man opdager, at der rundt omkring i huset er smalfilmsoptageler fra alle mulige uhyggelige katastrofer og krige jorden igennem tiden har været igennem. Ligeledes er der både fan plakater af Stalin, Bush og Hitler. Spændingen stiger, og som tilskuer leger man med på hvem denne sindsyge galning er. Er han en sindssyg tysk doktor fra 2. verdenskrig eller er han djævlen selv ? Desværre har filmen en irreterende påklisteret slutning, der gør at helhedsindtrykket falder. Jeg vil ikke afsløre noget her, da det vil ødelægge det hele første gang man ser filmen, hvis man kender slutningen. Det virkede bare ikke for denne anmelder, men vil måske virke for andre fans af genren.

På DVD coveret står der både Spaghetti-Splatter og at den ”får Hostel til at blegne”. Hvis man ikke lige vidste bedre så er der på ingen måde noget i Shadow der gør den specielt Italliensk, og at instruktøren skulle have hentet inspiration fra både Dario Argento og Mario Bave er vist også lidt af en tilskrivelse, og sidst men ikke mindst så er der ikke så meget splat at hente her.

Instruktøren Federico Zampaglione har bestemt lavet en fin lille horrorfilm. Ikke noget mesterværk, men helt sikkert et spændende og gennemført indspark i en genre hvor der er langt imellem orginaliteten. Shadow er ikke så grafisk i sine voldsomheder som man måske umiddelbart ville tro ( og håbe ) når der snakkes Italiensk horror, og langt det meste splat og blod foregår offscreen. Men det til trods er den tro imod sin genre, så er du fan, så ta du blot med på en cykeltur i de smukke eropæiske bjerge.
Ekstramateriale.

Ekstramaterialet består af et slideshow med billeder fra filmen, og et trailer galleri med andre udgivelser fra Another World Entertainment.

Filmen vise i anamorfisk Widescreen og billedet står godt efter omstændighederne.