She wore a yellow ribbon

4. april 2007 af Henrik Østergaard

She wore a yellow ribbon billede

Monumental Technicolor western af den slags kun autueren John Ford kunne lave dem.

Når der tænkes på John Fords film idag, kommer denne film nok frem på nethinden hos de fleste. Som den midterste del af John Fords kavaleri-trilogi udkom ”She Wore A Yellow Ribbon” i 1949 og indeholder mange af de samme temaer og stemninger som de to andre westerns i trilogien, ”Fort Apache” (1948) og ”Rio Grande” fra 1950 (som On Air Video også netop har udgivet på dvd i sine typiske discount udgaver): Idealistisk heroisme, ensomhed, patriotisme, soldater kammerateri og svære forelskelser, indhyllet i en nostalgisk sentimentalitet, der indimellem kan virke for kras, men som også indeholder stor følelsesfuldhed og poetisk kraft, når den udspiller sig i de fyldige teksturer i Ford karakteristiske billeder fra Monument Valley, med dens særlige, runde klippestykker, kaktusser og endeløse ørken og prærie.

Denne kavaleri-trilogien blev dog også skabt i en brydningsperiode hvor Ford så småt var begyndt at miste sin fulde tiltro til den amerikanske myte og stille skarpere spørgsmålstegn ved hans kære homesteaders' og kavaleristers ufejlbarlighed og deres tilstedeværelses berettigelse. Kritikken skulle senere folde sig ud i fuldt flor med værker som ”Autumn Cheyenne” (1964), ”Seven Women” (1966) og ikke mindst mesterværkerne, ”The Seachers” (1956) og ”The man Who Shot Liberty Valance” (1962). I denne kavaleri-trilogi gradbøjer Ford et af selve Vestens stærkeste idealer, blind lydighed, og han diskuterer indianernes rolle og ret til landet og dets føde uden blot at afbilde dem som krigsliderlige galninge. Som fortidens westerns jo havde for vane.

John Wayne yder i ”Kavaleriets Gule Bånd” (som den danske titel lyder) endnu en af hans kraftfulde og ofte undervurderede præstationer som den aldrende karrieresoldat, Kaptajn Nathan Brittles, tæt på pensionen (Wayne var kun 33 under filmens optagelser). Det er det klassiske set-up: Inden han går på pension, må han påtage sig en sidste mission. Indianer-stammerne har samlet sig og gået på krigsstien, til lyden af de karakteristiske trommer. Til stor usikkerhed for områdets hvide. Kaptan Brittles og hans mænd derfor eskortere majorens kne og niece i sikkerhed ved den nærmeste udpost. Men da de når frem er det for sent, og indianeroprøret ulmer.

Undervejs mod udposten ulmer også et latent trekantsdrama mellem niecen og to umage bejlere: den rige, men uhærdede Løjtnant Ross Penell og den mere barske og opfarende Løjtnant Cohill. Flere fra Fords såkaldte 'Stock Company' (hans oftest benyttede skuespillere), Ben Johnson, Harry Carey Jr. og Victor McLaglen, er såmænd også med, og de gør det glimrende. McLaglen er en fonøjelse som drukkenbolten Sergent Quincannon. Filmens komedie-elementer indfinder sig når han uden succes forsøger at skjule sin morgen gibbernakker for sin gamle ven Kaptajn Brittles.

Fortalt i fantastiske, flotte farvebilleder af fotografen Winton C. Hoch, som naturligvis vandt en Oscar i sin tid, og inspireret af Remingtons klassike malerier af soldater og indianere i Westens nostalgi, er ”She Wore A Yellow Ribbon” ladet med glæde og melankoli i en stærk visuel udformning, der udnytter sin Technicolor til perfektion. En western, der kan ses igen og igen.

Ekstramateriale:
Ikke meget at komme efter her. For den ene trailer og billedegalleriet kan der ikke gives mere end to stjerner.

Filmen præsenteres i sine originale, smukke Technicolor billeder. Lyden er desværre kun i mono, men til gengæld kan man både vælge mellem billedformaterne 4:3, 1:1.33 og Fullframe.