Shrek Smash N Crash (PS2)

29. marts 2007 af Kent Baden

1 stjerner Skriv en kommentar

Shrek Smash N Crash (PS2) billede

Monotont og uden innovation

Så har Shrek også været en tur igennem racerspilsmaskinen. Når jeg skriver også, er det fordi, flere kendte figurer – hvad enten det er tegnefilmsfigurer eller animerede karakterer – har været udsat for samme konvertering. Man fristes næsten til at sige, at det tilsyneladende næsten er et must for selskaberne bag populære figurer også at lancere et racerspil på et eller andet tidspunkt. Der findes bestemt nogle respektable racerspil af denne art.

Kendetegnende ved dette Shrek racerspil er, at man ikke kører bil eller flyver. Man har mulighed for at vælge mellem Shrek, æsel, Fiona eller Gingy. Vælger man Shrek, ridder man på et uhyre fra sumpen. Æsel ridder naturligvis på dragen. Fiona fører en løg-vogn, og Gingy styrer en hesteformet cup cake. Derudover kan man se frem til at åbne otte hemmelige karakterer, efterhånden som man bliver bedre til spillet. Banerne er også baseret på animationsuniverset fra filmene, hvor man fx ridder igennem sumpen, skoven eller far far away landskabet. Ved at ende højt nok i turneringerne, har man mulighed for at åbne for yderligere 18 baner. Banerne er anlagt med spring, kontakter (til genveje), fart-boosts og tønder med ”våben” og andre egenskaber, der kan bruges mod dine kombattanter. Ovennævnte features skal berige spillet, men det er langtfra tilfældet. Ingen er ovennævnte er spektakulære, og jeg synes, jeg har set det hele før. Bevares landskaberne og figurerne er nye og finurlige de første par gennemløb, men banernes anlæg, som vel egentlig skal peppe spillet op, er næsten gabende kedelige. Hvor ofte har racerspil ikke en boost, og det er også ofte muligt at slå, påkøre eller kaste med genstande mod de andre racerkørere. Om det så er en flaske, en bombe eller en fugl, man kaster med, er principielt underordnet. Det er gammel vin på nye flasker og genbrug af gameplay så det brager.

Efter et par gennemløb kedede jeg mig bravt, og de forskellige farverige kulisser kunne ikke ophidse mig. Indholdet i tønderne er det samme banerne igennem, og kan man blot ramme de indlagte boosts, så er man godt på vej. Dog skal man passe på forhindringer undervejs, der kan dræbe din fart fuldstændig. Ved enkelte passager kan man også komme ud for at skulle køre baglæns, inden man kan fortsætte forfølgelsen. Og så er voice-over-delen så monton, at jeg til tider måtte slå lyden fra.

Shrek – smash n’ crash racing gør efter min menng stort set intet ud af at differentiere sig på racerspilsmarkedet. Man har blot indsat egne figurer og kulisser, og det bør slet ikke være nok til at få folk op af stolen. Jeg kan kun anbefale, at man prøver spillet, inden man køber.

Spillet er venligst stillet til rådighed af:

ActiVision.

Titel: Shrek Smash N Crash (PS2)