Signs

21. februar 2003 af Gert Sørensen

Signs billede

Graham Hess har tidligere været præst men da hans kone omkommer, mister han troen på gud. Alt hvad Graham troede om verdenen ændredes den morgen, han finder en enorm korncirkel i sin mark!

Præsten Graham Hess (Mel Gibson), bor sammen med sin bror, Merril (Joaquin Phoenix), sin søn Morgan Hess (Rory Kulkin) og hans datter Bo (Abigail Breslin), på en gård i hjertet af U.S.A. 6 måneder tidligere blev han kaldt ud til en trafik ulykke, hvor i hans kone var involveret, og blev dræbt. Herefter har han genovervejet sit forhold til den gud, han altid har troet på men som ikke hjalp ham da han bad om det. Derfor har han sagt op som præst og forsørger nu sin familie som landmand. Sammen med familien bord Grahams bror, Merril, der tidligere var en stor stjerne i Minor Leauge (en slags 1 divisions Baseball). Men på trods af flere rekorder, kom han aldrig til at spille i The Major Leauge og hjælper nu Graham på gården.

Den lille by som familien bor i nærheden af har alle lidt svært ved at glemme at han ikke længere er præst, og beder ham konstant om hjælp med deres problemer, selv om han flere gange har forklaret dem at han ikke længere er præst.

En morgen vågner da familien vågner opdager børnene en kæmpe korn cirkel i deres majs mark, dette fænomen følges op at flere hundrede korn cirkler rundt omkring på kloden. Dette følges op af underlige lys på himmelen, og en general frygt for hvad det er der sker? Er cirklerne lavet af rumvæsner, og hvis de er, kommer de med gode eller onde hensigter? Og hvad kan man gøre for at beskytte sig imod dem hvis de er onde?

Den Indiske instruktør M. Night Shyamalan har instrueret denne flotte film, helt i den gamle Alfred Hichkok stil. Der bliver ikke lagt så meget vægt på uhyrene i denne film men mere at de er der, et eller andet sted. Der er ikke de store speciale effekts i denne film men den fungerer fantastisk godt. Ud over skuespillet, der bliver leveret af nogle store stjerner, er denne film så fyldt med hentydninger til ting man ikke kan se og dette fungerer rigtigt godt. Frem for at vise et kæmpe rum uhyrer der render rundt og dræber til høje og venstre, ser man i det meste af filmen ikke uhyrerne men kun skygger af dem, og små korte glimt. Det er utrolig skræmmende måde at gyse folk på, det er ikke hvad man ser der er skræmmende men hvad man ikke ser! Derfor virker denne film også bedst i et helt mørkt lokale, med en stor pose popkorn.

M. Night Shyamalan har instrueret Den 6. Sans og Unbreakable har med Signs begået en genistreg, der overgår Den 6. Sans med flere mil! Historien holder 100% hele vejen igennem, hvilket er meget sjældent set i Sci-fi genren. Manuskriptet har også flere lag, hvilket næsten er uset i genren. Grahams der i løbet af filmen genfinder sin tro på gud er utroligt fængende. Det forekommer mig dog lidt underligt at man kan have både rumvæsner og gud i samme film, da disse er dimentrale modsætninger, men det fungerer uroligt fint, nok mest fordi den afdæmpede rolle Mel Gibson spiller ikke forbinder gud med rumvæsnerne men mere med en måde at tænke på.

Det eneste minus ved filmen, er dens forsøg på at være sjov, havde man droppet dette og bibeholdt gyserstemningen hele vejen igennem havde den scoret top karakter.
Som en gammel gyser/ SciFi fan bliver jeg nød til at give den film 5/6 stjerner. For en ufattelig flot og fængslende film. En ny klassiker er født.

DVD extra materiallet.

På DVDen er der nærmest tale om en lang reklame for Instruktøren. Det bliver hurtigt trættende at se M. Night Shyamalan tale om hans måde at skabe film på, om hvordan han skriver den, instruerer den, indspiller musik til den osv.

Der er et udklip fra en film M. Night Shyamalan lavede som teenager, det er sjovt at se hvordan han allerede som lille kunne klippe film samt vælge den rigtige musik for at skabe en speciel stemning. Ellers finders der de samme bagom klip som alle andre udgivelser. Det eneste rigtigt sjove på DVDen er den funktion hvor man kan vælge mellem tegninger af scenen fra drejebogen og den færdige scene.

Man skal ikke lade sig snyde af alle de extra features der er nævnt bag på DVDen, flere af de slettede scener er kun få sekunder lange.

Jeg giver DVD extra materialet 3 stjerner, for at være på det jævne. Men på ingen måder at skille sig ud fra masserne.

Filmen er venligst udlånt af Buena Vista Home Entertainment