Silent Partner

21. februar 2006 af Per C. Halling

Silent Partner billede

Når nu Amerika og Rusland arbejder sammen om at lave en politisk thriller, er det utroligt der ikke kommer en bedre film ud af det.

Politiske thrillers er en genre, som altid har kunnet trække både læser til bøger, publikum i biografen og seere til tv-skærmen, læs her om en af slagsen, der springer alle tre over og kommer direkte ud som leje dvd.

I klemme mellem 2 lande

Gordon Patrick er en ny udklækket CIA agent, der normalt kun tager sig analytiske opgaver, men da højtstående embedsmand i Moskva pludselig bliver fundet og meget tyder mere på mord end selvmord, bliver han sendt i felten for at dykke lidt mere ned i sagen. I første omgang forfølger han et spor, der viser at store pengesummer, som skulle have været udbetalt til små russiske firmaer af den amerikanske regering, slet ikke har fundet sted og tilsyneladende er forsvundet ud i den blå luft. Under sin søgen efter flere spor bl.a. i Moskvas underverden støder han på pigen Dina, der menes at være den sidste person, der så embedsmanden i live og derfor måske en god hjælp. I første omgang er alle meget venlige og hjælpsomme, men efterhånden, som han kommer tættere på sandheden, må han sande at organiseret kriminalitet og politiske attentater er kun toppen af isbjerget. Pludselig kommer mere frem end godt er, som hverken USA eller Rusland ønsker frem i lyset, så pludselig står Gordon Patrick alene i den livsfarlige jagt på sandheden omkring mordet. For en ung og utrænet CIA agent i marken og tilmed i et fremmed land, bliver illusionerne om venner og fjender brudt på voldsomste vis, da han selv og Dina pludselig er jaget vildt både af USA og Rusland og de gang på gang bliver udsat for attentater og deres venner bliver myrdet en efter en. Silent Partner politisk thriller fra en verden, hvor intet er, hvad det ser ud til og man ikke ved hvem man kan stole på. Nu undrer du dig sikkert over jeg slet ikke har skrevet eller beskrevet hvem eller hvad Silent Partner er, men hvis jeg her røber identiteten bag Silent Partner vil det meste af den intense slutning falde til jorden, så det vil jeg undlade at gøre.

Politisk Thriller

Da jeg hørte titlen Silent Partner kom jeg i første omgang til at tænke på endnu en genfilmatisering af Anders Bodelsens roman Tænk På Et Tal, men det er slet ikke lagt op til her. Men her er der mere lagt op til en politiske thriller, med baggrund i det stadig spændte forhold mellem øst og vest.

Politiske thrillers er der ikke så mange af for tiden, for alt for mange af dem ender som rene action film, med en tynd historie og så kan det være lige meget, som man fx har set det med de seneste James Bond film og dens kloner som fx XXX. Ind i mellem er det dog lykkedes både at lave nogle spændende film udgave af gode bøger, som eller kan være svære at filmatisere og koge ned til godt 2 timer. De bedste af slagsen de seneste år er helt klart de 2 Jason Bourne film The Bourne Supremacy og The Bourne Identity der på fornemste vis blander flot action med en spændende handling.

Silent Partner forsøger sig helt klar at lægge sig op af disse 2 film, både i form af to meget lange og flot instruerede action scener og en ide, der godt kunne have udviklet sig til en habil thriller i enten John Le Carre eller Rober Ludlums hænder. I James D. Decks hænder derimod smuldrer historien hurtigt og sammen med en dårlig dialog, en række utroværdige figurer og en dårlig afrunding gør, at hvad der kunne have været en ny fed agentfilm, hurtigt flader ud og bliver ligegyldig, også fordi man slet ikke kan finde sympati for hovedpersonerne fordi de opfører sig temmelig dumt. Det gør man derimod for nogle af sidefigurerne, men de når at miste livet så hurtigt at de også bliver ligegyldige for handlingen.

Jeg har valgt at give denne film 2 stjerner, Den ene fordi jeg syntes det er interessant at Rusland og Amerika slår sig sammen om en politisk thriller. Den anden stjerne går til den, som har iscenesat de 2 store actionscener, der holder niveauet oppe på denne film. Den ene er en flot og intens biljagt, som kan få en til at tænke på The Bourne Supremacy i brugen af håndholdt kamera og en filmning der virkelig får en til at føle sig med i bilen og den anden et shootout, der kan minde om banrøveriscenen i Heat hvor kuglerne også flyver om ørerne på civile mest hovedpersoner forsøger at slippe væk.

Flere kendte ansigter

De fleste af hovedfigurerne er spillet af ansigter, som vi har set før og som nok skal være med til at den bliver lejet ud lidt ekstra gange. Nick Moran som i Danmark nok er mest kendt for ”Lock, Stock and Two Smoking Barrels” spiller Gordon Patrick, men det gør han ærlig talt ikke særlig troværdigt for han måde at levere replikkerne på lyder som mere som skolekomedie end en professionel skuespiller. Det samme kan man sige om Tara Reid, der længe har ønsket sig at få en rolle som kunne vise hendes talent og at hun er vokset fra teenagefilmene, som gjorde hende berømt som fx American Pie og Van the Man i stedet for, at være mere kendt for sine udskejelser og hyppige optræden i den kulørte presse, end sit skuespil, men denne film giver hende intet skub bag i den rette retning, mere det modsatte for hendes replikker er korte og tåbelige og den tillagte russiske accent bliver først sjov og siden så irriterende og sammen med hendes figurs opførsel, gør det hele temmelig utroværdigt. Gregg Henry som spiller amerikansk ambassadør er også et kendt ansigt fra både mange tv-serier og film, men på tros af hans lille rolle er han dog den der slipper heldigst fra det. Udfra de kilder jeg har kan jeg se, at de russiske medvirkende sikkert er kendte ansigter i østen, men ikke på disse kanter, så dem vil undlade at komme nærmere ind på. For de fleste af deres film vil alligevel aldrig komme til at se på disse kanter.

Ekstra Materiale

Filmen kommer hertil i en meget skrabet udgave. Det kunne have været rart med et godt kommentarspor eller et par featuetter, som gik bag om filmen og de emner den tager op. Men det eneste Ekstra Materiale du får på denne dvd, er filmens egen trailer og for en række af kommende film fra Nordisk Film.

Video og Audio

Billedkvaliteten er som den skal være, uden at det dog går hen og bliver reference kvalitet. Billedet er i 16.9 (1.77:1) Anamorphic Widescreen og har en meget høj kontrast, dog forekommer der af og til pixeleringer og andre forstyrrelser i billedet når der skiftes til håndholdt kamera.

Lyden er et helt kapitel for sig selv og leveres kun i Dolby Digital 2.0, selvom der er et menu punkt som giver mulighed for 5.1. Det er ikke det bedste jeg har hørt, men bestemt heller ikke det bedste, så har du et fint lyd anlæg og tilhørende højttalere skal du ikke forvente at systemet kommer på arbejde, selvom filmens handling flere gange byder op til det. Lyden er derfor efter min mening en smule skuffende.

Billederne og Lyden fik mig til at tænke på de tidligere nævnte agnetfilm om Jason Bourne, for den er faktisk flere steder optaget på sammen måde, med en blanding af håndholdt kameraer og ikke meget musik, men med samme realisme og forsøg på at skabe følelsen af at være midt i skudduellerne eller med i bilen under den heftige biljagt.

Menuer og Tekster

Der er stemningsfulde menuer, ledsaget af effekter og musik fra filmen og de er nemme at hoppe rundt i. Kapitlerne er velvalgte selvom der kun er 12.

Der er mulighed for tekster på Dansk, Svensk, Norsk og Finsk, samt muligheden for helt at fravælge tekster, hvis man kan engelsk, hvilket vil give en mere stærk billedside.

Konklusion

Dette er helt klart en film, som var tiltænkt at være både en spændende og nervepirrende oplevelse, i stil med tidligere historier fra John Le Carré eller Robert Ludlum. Når nu Amerika og Rusland gået sammen om at lave en politisk thriller, er det utroligt der ikke kommen en bedre film ud af det. Der er både mange gode ideer i filmen, 2 rigtig godt instruerede lange actionsekvenser, men det er i uddybningen af det politiske spil og beskrivelsen af personernes baggrund den virker utroværdig, sammen med en ikke altid lige naturlig dialog. Det også meget forkert efter min mening at coveret fokusere så meget på Tara Reids figur, da hun ikke har hovedrollen og kun er en bifigur i det store, men hun ser godt ud på et ellers kedelig cover. Så kort sagt vil jeg sige, at det er en film, som vil en helt masse, men når kun det halve, så jeg vil hellere anbefale dig gense en af de mange gode ældre titler indenfor genren end punge ud med penge for at se denne, som ikke er det værd end ikke for die hard fans af Tara Reid.

Titel: Silent Partner
Original Titel: Tenevoy partner / Silent Partner
Premieredato: 21. februar 2006