Simon Kvamm - Vandmand

29. september 2017 af Ronnie Bisgaard Mortensen

6 stjerner Skriv en kommentar

Simon Kvamm - Vandmand billede

Musik, komik og lommefilosofi i herlig og ærlig kombination.

I 2016 og langt ind i 2017 var Simon Kvamm på solotur med sit onemanshow Vandmand; et show hvor Kvamm havde tid, plads og rum til at kombinere tre elementer som han både evner og interesserer sig for: musikken, komikken og lommefilosofien. Soloshowet Vandmand blev i den forbindelse optaget i Magasinet i Odense, og det har jeg nu fået mulighed for at se og bedømme.

De fleste danskere har på et tidspunkt stødt på kunstneren Simon Kvamm, og kunstner er vel næsten det ord der beskriver ham bedst, for den 42-årige silkeborgenser er lidt af et multitalent. Personligt stødte jeg første gang på Simon Kvamm da jeg som 13-14-årig hver fredag sad klistret til skærmen og så DR2. Sammen med Esben Pretzmann og Rune Tolsgaard lavede Simon Kvamm det ekstremt populære satireprogram Drengene fra Angora (2004) og sidenhen Angora by Night (2007-2008). De programmer var også en blanding af satire, komik og musik, og siden da er det højest sandsynligt igennem musikken de fleste kender Simon Kvamm, der jo er forsanger i det danske rockband Nephew. Ydermere har han også arbejdet sammen med Peter Sommer i De Eneste To og så kan han også skrive et par film og tv-roller på CV’et. Alt dette tager Kvamm med sig i sit show som en form for ballast der giver showet et glimrende afsæt. Det er tydeligt, at Kvamm er vant til at stå på en scene og performe, men samtidig er denne form for onemanshow noget nyt for ham.

Selve showet er en blanding af Simon Kvamms selvskrevne sange fra hans soloalbum Vandmand og en fortælling igennem Kvamms eget liv. Kvamm er en vanvittig dygtig sangskriver og sanger for den sags skyld, og det mærkes tydeligt at han er på hjemmebane når han sætter sig foran keyboardet og spiller og synger. Men ud over hans egne sange bliver der også plads til en smuk instrumental udgave af Se Nu Stiger Solen, en akustisk udgave af Kvamms yndlings 90’er-nummer Rhytm Is a Dancer og til slut en vidunderlig udgave af Depeche Modes Shake the Disease. Kombinationen af musik og fortælling fungerer perfekt netop fordi Kvamm er ekstraordinær god historiefortæller. Man fanges med det samme i hans univers der fører os igennem sammenholdet med lillebroderen, respekten for bedstefaderen og vigtigheden af at være en del af en gruppe, hvilket i Kvamms tilfælde var en knallertgruppe i Silkeborg. Alt dette fortæller Kvamm om, og disse historier er så velfortalte, sjove og tankevækkende, at showet bliver et ærligt portræt af en mand der har indset sin plads i livet. Her er ingen arrogance, men en modenhed der klæder Kvamm enormt godt. Der er hverken brug for kostumer eller scenografi; på scenen bliver Kvamm kun akkompagneret af en guitarist og en trommeslager. Ud over dette bliver der selvfølgelig også plads til et par optrædener som nogle af Kvamms mest kendte og elskede parodier/karikaturer. Showet får nemlig ”besøg” af både Lars Allan Baunsbøl bedre kendt som Baune, en karakter der fødes i Kvamm igennem hans medlemskab i knallertgruppen, og vi kommer også forbi den hollandske cykelrytter Pim de Keyergracht som Kvamm nærmest udødeliggjorde i Drengene fra Angora hos det fiktive cykelhold Team Easy On.

Vandmandsallegorien forstærkes altså igennem Kvamms personlige udlevering, han bliver gennemsigtig og til skue for alle. Vandmand er både sjovt, tankevækkende og fyldt med masser af god musik. Simon Kvamm formår virkelig at kombinere det bedste af alle sine talenter, og showet, der også blev forlænget op til flere gange, får en klar anbefaling herfra.

Titel: Simon Kvamm - Vandmand
Original Titel: Simon Kvamm - Vandmand
Premieredato: 14. august 2017