Singles

12. februar 2003 af Gert Sørensen

Singles billede

6 enlige unges problemer med kærligheden i start halvfemserens Seattle tages op i denne lune kærligheds komedie af manden bag Jerry Maguire, Vanilla Sky og Almost Famous.

Singles tager sit startpunkt i et boligkompleks for enlige, i en forstad til Seattle. Her bor fem venner, der alle har problemer med deres forhold til det modsatte køn. Steve ( Cambell Scott, Dying young) arbejder på at løse problemerne med trafik propper i midtbyen. Da han sammen med sin ven Balie ( Jim True ) tager til en koncert. Her møder han Linda ( Kyra Sedgwick ), der først børster ham af, men da de senere på aftenen mødes ved en avis stand ender de sammen, men kærligheden er ikke uden problemer og da Linda bliver gravid bliver de stillet overfor nogle store spørgsmål. Samtidig kæmper Janet ( Bridget Fonda, Jackie Brown, Nikita) en kamp for at få hendes kæreste, den lokale rock stjerne, Cliff ( Matt Dillon, Vild med mary, Outsiders ) til at bemærke hende. Selv om alle hendes venner prøver hun at tale hende fra det, beslutter hun sig for at få større bryster, for det vil Cliff hel sikkert kunne lide, hvorfor ville han ellers have alle de nøgne damer hængende på sine væge? Debbie ( Shiela Kelly ) har brændt sig på kærligheden så mange gange, at hun har valgt at benytte et video dating selskab for at finde den eneste ene, men udvalget er ikke alt for godt.

Singels er en updatet version af St. Elmos Fire, den tager de kendte problemer med at finde den eneste ene og at få det til at fungere med denne, op og genfortæller den i Seattle anno 1992.
Cameron Crowe, har selv skrevet og instrueret denne komedie og det har han gjort godt. Filmen er sjov på de rigtige steder, men på ingen måde anderledes end ungdomsfilmene fra 1980erne. Dreng møder pige, mister pige for til sidst at finde hende igen. Da jeg første gang så denne film for ca. 10 år siden syntes jeg det var noget af det bedste jeg havde set, og købte fluks soundtracket. Men 10 år senere er jeg ikke så let at overbevise. Der er for mange personer med i filmen, den skulle ifølge omslaget, handle om 6 unge i Seattle men handler i realiteten kun om 3½. De sidste 2½ er kun tyndt beskrevet og kunne for min skyld have været skrevet helt ud af filmen. Den ene leverer dog nogle sjove øjeblikke, som scenen hvor hun sælger hendes date for 80$ og opvasken resten af månedet. Cameron Crowe har nok taget munden for fuld og burde nok have brugt mere tid på de 4 hoved personer, Janet, Cliff, Linda og Steve. Disse lider lidt under manglen af opmærksomhed. Hvor de måske burde have haft en film hver for sig, får de ikke tid til at forklare hvorfor de foretager de valg de gør, hvilket er lidt synd.

Singels er fra 1992, det var på det selv samme tidspunkt at hele grunge bølgen slog igennem og filmen gør god brug af de lokale bands. Man ser blandt andet Pearl Jam som Matt Dillons band, og bands som Soundgarden og Alice In Chains er også med. Hele lydsiden af filmen er hentet fra datidens nye unge bands og det fungere rigtigt godt, for det skal jo være et soundtrack, som man kan huske filmen på. Dette er en skabelon brugt af ungdoms fil siden tidernes begyndelse, hvem husker ikke Flash Dance, St. Elmos fire og Footloose, her bliver det forsøgt med rockmusik og ikke danse venligt pop.

Det der gjorde denne film til noget helt specielt da den udkom var at den havde nogle lovende unge skuespillere i hoved rollerne, samt at den foregik i det, på det tidspunkt, mest trendy musik miljø – Seattle. Men nu hvor Grunge bølgen er mere eller mindre er død og begravet, og skuespillerne er kendt mere eller mindre ukendte for masseren ( med undtagelse af Matt Dillon, Vild med Mary og Bridget Fonda, Jane Fondas datter) gør at filmen ikke har noget specielt at byde på. Jeg foretrækker langt hellere St. Elmos Fire og de andre Brat Pack film fra 80’erne

Extra materiallet:

Denne DVD har næsten ingen ekstra materialle. Der er ingen kommentator lydspor som der ellers er ved at være et must for alle DVD udgivelser. Man har dog medtaget en trailer, samt 2 slettede scener, i ringer kvalitet. Man kan se sne på begge scener, og der er ingen forklaring af hvorfor de blev klippet ud af filmen. Selvom den ene næsten giver sig selv, den er en kortfilm i sig selv med rulle tekster, og på fransk, det er ret bizart at se.

Jeg giver ekstra materialet 0 stjerner, det ville måske have været godt nok til en Charles Bronson film til en 50’er i Kvikly men ikke en regulær udgivelse. Der havde jeg forventet mere af Cameron Crowe der leverede ekstra materielle på 2 disk versionen af Almost Famous, der næsten overgik filmen.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Sandrew Metronome.

Titel: Singles
Original Titel: Singles