21. juli 2006 af Claus Larsen

Sinus billede

Den forbandede ungdom på norsk

Den norske film ”Sinus” er et lille mirakel – eller i hvert fald et bevis på, at filmproduktion i den moderne, teknologiske tidsalder ikke behøver at koste meget mere end 38.000 norske kroner.

Det er budgettet for denne lille norske filmkonstruktion, og det tager man hatten af for. Men hvad får man så ud af 38.000 kroner i Norge (det kommer selvfølgelig an på, hvor man bruger pengene)?

Man for en lille pseudointellektuel, sort komedie, der i bedste fald må betegnes som eksperiment snarere end en helt vellykket film.

Vi befinder os i Oslo blandt byens kaffedrikkende hedonister. Filmen drejer sig som solen rundt om den unge Edgar, der er skåret efter Renton i Trainspotting. Edgar søger McJobs for at overleve en verden uden synderlig meget mening. Rundt om ham er seks venner plantet som planeter og vi følger en uge af deres venskab, der ender med at de alle bliver en form for voksne, hvilket venskabet bånd ikke kan holde til.

Det er et meget broget kollektiv, vi følger, som i de bedste ensemble-film. Edgar er som sagt midtpunktet. Han deler lejlighed med den ligegyldige Steinar, der skylder en brasiliansk pusher læssevis af norske kroner for et overforbrug af diverse euforiserende stoffer. Ind i kredsen kommer den hjemvendte Siri, er i lighed med Steinar er ude på ballade, hvad angår stoffer og sex. Hun vandrer ikke mange meter på Oslos fortove før trusserne er nede om knæene til stor fortrydelse for Edgar, der af en eller anden underlig årsag er forelsket i pigebarnet. På den mere følsomme side af kredsen har vi Alexander, Torbjørn og Odd. Alexander render rundt med fars Mastercard og læser økonomi. Han mister sit livs lys i pigen Vilde, der savner spænding i forholdet. Det får Alexander til at gå fra at være en forelsket dreng til at blive en suicidal voksen. Torbjørn er den lidt mere følsomme type. Stor er han, hvad navnet også indikerer, men han kan ikke få sig selv til at erklære sin kærlighed overfor Linda, som er det syvende led i cirklen. Linda er til gengæld forelsket i Edgar og så er der lidt ballade på den front. Bedste karakter er Odd (hmm, hvilket navn), der er ”kunstner” uden inspiration. Han er gået i cølibat for at få muserne til at synge i hovedet på ham. Han lider af narkolepsi og arbejder i 7-Eleven, når han ellers er vågen. En af dagene dukker inspirationen op hos ham i form af Nietzsches mesterværk ”Således talte Zarathustra”, der som bekendt handler om Guds død og overmennesket. Og det er filmens pointe i en nøddeskal. At være ung kræver en overmenneske-mentalitet, hvor man afsøger grænserne for sin eksistens i gennem en hedonistisk tilgang til livet. Den filosofi finder anmelderen her lidt for slidt (men han er også blevet 30).

Herhjemme havde vi en film, der tematisk minder om ”Sinus”i Jonas Elmers mesterværk ”Let’s Get Lost”. Hvor Elmer havde genskabt nybølgens formsprog og tematik, læner ”Sinus” sig kraftig op ad det postmoderne med en væld af fortællemæssige digressioner, som Jean Pierre Jeunet brillerede med i ”Amelie”. Instruktøren har også haft et godt øje til tyskeren Tom Tykwers film og de amerikanske post-high-school film som ”Reality Bites”. Denne sammenhæng er lidt for søgt til at sige at ”Sinus” har noget originalt at byde på, selv om den er selvbevidst og bruser fremad som en Oslobåd.

Når den på den ene side er overlæsset med fortællemæssige og stilistiske finurligheder, mangler den i den anden ende noget substans som fx en ordentlig karakterisering af personerne. Hvor den faktisk prøver at være dybsindig ender den med at blive lidt ”stiv pik og håret tilbage-agtig” – og disse ”I Chose not to choose life-film” er efterhånden ret udaterede. Friskheden i filmen ligger i dens absolutte mangel på respekt over for film-institutionen, men samlet set er filmen ikke andet end en kopi af en kopi osv. Den har ikke ”Let’s get Lost’s” charme og originalitet og må som sådan betegnes som jævn underholdning for målgruppen mellem 18-25 år.

Filmen havde norsk premiere i julen 2005 og nåede ikke til de danske lærreder, men DVD’en bliver ganske sikkert en norsk hit, fordi selve filmen har en særlig historie bag sig. Der er kommentarspor, bag-om-filmen-film, slettede scener og trailers (5 stjerner).

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S

Titel: Sinus
Original Titel: Sinus