Skyggen af Emma

25. januar 2008 af Jesper Skovlund

Skyggen af Emma billede

Hvem husker kærligheden, om ikke de marginaliserede. Søren Kragh-Jacobsen er nok politisk korrekt, men også skarp.

Søren Kragh-Jacobsen har i snart 30 år vist, at han har et stort talent for børne/ungdomsfilm – fra ”Vil du se min Smukke Navle” (1978) over ”Gummi Tarzan” (1981) og ”Isfugle” (1983) (hvornår udsendes den på DVD – den er savnet) til ”Skyggen af Emma” (1988) og ”Drengene fra Sankt Petri” (1991) – for ikke at glemme den noget oversete fremragende barneskildring i ”Øen i Fuglegaden” (1997). Men som instruktøren selv siger det i introen til ”Skyggen af Emma”; ’det kan godt være, at det er en børne/ungdomsfilm, men det er i lige så høj grad en voksenfilm’. Og sådan er det vel i virkeligheden med film, der hæver sig opover genrerne og derfor kan så meget mere. Sådan er det med Søren Kragh-Jacobsens film.

Vi er i København i slutningen af 1930-erne. Emma, datter af en rig grosserer og en mor der kommer fra ’en fin familie’, får ikke megen opmærksomhed fra sine forældre, ja de optræder nærmest ligeglade overfor hende. Og selvom tjenerskabet vil Emma det godt, har hun altså lært at tyende er tyende og skal behandles derefter. Derfor er Emma meget alene og ulykkelig.
Det der inspirerede instruktøren til filmen, er også det det giver Emma en god idé til, hvordan hun kan få sine forældres opmærksomhed, ja få noget kærlighed fra dem; nemlig bortførelsen af flyveren Charles Lindberghs barn. Emma iscenesætter simpelthen sin egen bortførelse.
Ved et tilfælde havner Emma hos den noget enfoldige, svenske kloakarbejder Malthe (Börje Ahlstedt). Han tager sig godt af hende, ligesom hun tager sig godt af ham. Emma lærer ham noget om selvrespekt og at kræve sin ret; og omvendt indfører han hende i virkelighedens barske realiteter – her underklassens miserable liv i 30-ernes København.

Det slår en fra allerførste scene, hvor meget der er gjort ud af miljø-skildringen. Her spiller det ikke mindst ind, at billederne, læg mærke til den udsøgte belysning, er eminente. Fotografen hedder Dan Laustsen og har efterhånden en anseelig mængde danske og udenlandske spillefilm bag sig.
Ligeledes afvikles plottet stramt men dog med masser af spillerum for en perlerække af velcastede og velspillende spillere. Naturligvis skal ikke mindst Emma i skikkelse af Line Kruse fremhæves – her er et fund af en barneskuespiller, som i dag 20 år efter er et kendt ansigt i danske film. Og så har Kragh-Jacobsen været et smut i Sverige og hentet den eminente Börje Ahlstedt – som vi ikke mindst kender som den pruttende onkel i Bergmans ”Fanny og Alexander” og Ronja Røverdatters far - til rollen som Malthe. På den måde får Kragh-Jacobsen også sagt noget om diskrimination af indvandrere – det virker mere aktuelt end nogensinde.

Budskabet er ikke til at tage fejl af; nemlig at vi skal huske kærligheden, her fra forældre/voksen til barn. Og så er det næppe til at komme udenom, at instruktørens valg af en kærlighedsløs overklasse overfor en kærlighedsfuld underklasse er evident. Dog skal man være meget ideologisk bevidst, og hvem er det i dag, hvis ikke man kan se, at kærligheden i filmen først og fremmest trives og bliver et spørgsmål om overlevelse hos de marginaliserede, de ensomme. Den formfuldendte og ”pæne”, politisk korrekte historie bliver så meget mere indtrængende, når vi oplever, at vores to hovedpersoner måske netop er isolerede, fordi de insisterer på kærligheden.

DVD-ens ekstramateriale består af en kort intro ved Søren Kragh-Jacobsen og Line Kruse. Ligesom de to også er at finde på et kommentarspor. Det sidste er naturligvis det mest spændende. Kragh-Jacobsen fortæller bl.a. om baggrunden, tankerne og omstændighederne for produktionen. Og Line Kruse bla. om, hvordan hun overhovedet blev valgt ud af ca. 1200 børn, og hvordan hun oplevede optagelserne. Et veloplagt kommentarspor.

Sandrew Metronome.

Titel: Skyggen af Emma
Original Titel: Skyggen af Emma