Sleep Tight.

17. september 2014 af Henrik Andersen

Sleep Tight. billede

Sleep Tight er en mesterlig lille film, der virkelig får uhyggen til at sprede sig, og efter man har set den, vil man givet vis lang tid efter huske at kigge under sengen, inden man ligger sig til at sove.

I et gammelt ejendoms kompleks i Barcelona fungere Cesar (Luis Tosar) som vicevært. Det har han gjort i mange år, og han kender alle beboerne, og de kender ham. Tror de. For den på ydersiden flinke vicevært har en sort kerne i sig. Han kan ikke føle sig lykkelig, og derfor kan han heller ikke tolererer at andre er det. Hans mål i livet er at andre skal have det dårligt, og dette arbejder han strategisk på at udfører blandt de beboere han ”passer på”, som vicevært. Hvis han skal passe blomster sørger han for de går ud, og hvis han skal passe fodre hunde, sørger han for at de får for meget mad, velvidende at de får dårlig mave af det. Alle disse små ting medfører at menneskene omkring ham får en masse små ubehagelige oplevelser. Den unge og smukke og livsglade Clara (Marta Etura) bor også I blokken, og hun har det efter Cesars hoved alt for godt. Cesar udtænker en udspekuleret plan for hvordan han dag for dag kan nedbryde Claras selvtillid og også hendes fysiske form. Han bryder dagligt ind i hendes hjem og ligger under hendes seng, hvor han venter på hun falder i søvn. Så lister han sig ud i lejligheden, og inficere den med ondskab, blandt andet i form af bakterier og kakerlakker. Hans plan går desværre i vasken da Claras kæreste en aften dukker op. Men den velforberedte og psykotiske vicevært har en plan for alt.

Instruktøren Jaume Balaguero der står bag de 2 spanske zombiefilm Rec 1 og Rec 2, har denne gang udskiftet de blodige effekter med snigende uhygge, og Sleep Tight beviser at han også mestre den mere afdæmpede gysergenre til fulde. Den stille fortalte historie der er isnende uhyggelig fra start til slut, på en dejlig underspillet facon, kan ikke undgå at skræmme sit publikum. Bare tanken om at ens hjem, måske ikke er helt så trygt som man havde forestillet sig, er jo en uhyggelig tanke i sig selv. For tænk hvis ens vicevært, eller en anden der står en nær og har adgang til ens personlige gemakker, i virkeligheden er en forstyrret psykopat, der kun er ude på at gøre dig ondt, selvom han hver morgen smiler sødt til dig. Det er disse temaer som Jaume Balaguero mesterligt formidler, og som uden tvivl vil få de fleste til at kigge en ekstra gang under sengen efter de har set hans film.

Skuespillet er fremragende og Luis Tosar er rigtig god i rollen som den uhyggelige Cesar. Rollen har ikke overraskende givet ham et hav af priser. Måske husker man ham også for hans rolle i den spændende ”Ta mine Øjne”.

Spansk film har meget at byde på, og med Sleep Tight slår instruktøren Jaume Balaguero fast at landet de sidste par år, har kunnet levere gysere/thrillere der er på højde med, hvad der ellers bliver lavet i resten af verden. Det kan varmt anbefales, at man ikke ser Sleep Tight alene, specielt ikke hvis man bor i et boligkompleks, og har en sød vicevært der dagligt hilser på en, og reparere ting i ens lejlighed.

Ekstramateriale.

Det eneste ekstramateriale der er at finde på denne udgivelse er filmens trailer, et slideshow med billeder fra filmen og et trailershow for andre udgivelser fra Another World Entertainment.

Filmen er flot gengivet i dens oprindelige format og lyden kan nydes i Spansk Dolby Digital 2.0 og 5.1.