Solo: A Star Wars Story

23. maj 2018 af Kathrine Nørrelund

Solo: A Star Wars Story billede

Den seneste Star Wars-spin-off om, hvordan Han blev Solo, og om hvordan man laver en helt generisk film.

’Solo: A Star Wars Story’ er seneste skud på stammen af det voksende Star Wars-træ, og denne gang dykker vi ned i Han Solos baggrund. Filmens produktion har været plaget af ret alvorlige kreative problemer. Det gjorde, at de oprindelige instruktørerne, Phil Lord og Christopher Miller (kendt for bl.a. ’Lego filmen’ og ’21 Jump Street’) måtte forlade produktionen tre uger inden de var færdig med at filme. Herefter overtog Ron Howard styringen og filmede en del om. Sådan en rodet produktion plejer at være et dårligt tegn, men på den anden side har Disney efterhånden så stærk en opskrift på film, at de næppe ville udgive et makværk. Og resultatet har da også vist sig at være fin underholdning, men med alle kanter slebet væk.

The Kessel Run - Fra replik til plot
Vi møder den unge Han (Alden Ehrenreich) på planeten Corellia, hvor han lever som en slags gadedreng med store drømme om at rejse væk sammen med sin kæreste Qi’ra (Emilia Clarke). De flygter sammen, men det lykkedes kun Han at komme fra planet, så han sværger at komme tilbage efter hende. Han slår pjalterne sammen med nogle dusørjægere og en wookiee ved navn Chewbacca. Igennem dem møder han igen Qi’ra, der nu har fundet sin egen vej væk fra Corellia ved at arbejde for den ganster-agtige Dryden Vos (Paul Bettany). Sammen med Qi’ra og dusørjægerne må Han bringe et springfarligt mineral (der bestemt har et navn, men som i sidste ende er en dims, der skal bringe historien videre) fra en planet til en anden. Det bringer dem forbi Lando Calrissian (Donald Glover), et slaveoprør og ikke mindst The Kessel Run. Dermed er den kendte, men ellers uforståelige karakteristik af The Millennium Falcon ("This is the ship that made the Kessel Run in fourteen parsecs!") pludselig blevet til et plot.

Frygten for at fans vil skyde først
De oprindelige instruktører Phil og Lord er kendt for deres sprudlende og originale twist på ellers generiske og på-grænsen-til-kliché-præget formater. Det lød præcis som det, Star Wars efterhånden har brug for, hvis de skal tale til flere end den, indrømmet, meget store fanbase.

Den seneste Star Wars-film, The Last Jedi, gjorde også forsøg på at trække universet i nye retninger - måske særligt efter at den forrige, The Force Awakens, havde trykket på alle de knapper, fanbasen kunne lide. Men på trods af enorm succes fik The Last Jedi en vis negativ respons fra fans, og det er muligvis dette, der, har været med til at skubbe Phil og Lord ud, sammen med de kreative problemer, der ellers har været. For filmen har en helt enorm mangel på nye idéer. Her og der er der stadig snif fra noget, der nok har været Phil og Lords input, men eftersom Howard eftersigende har filmen 80% af filmen om, er det meste nok druknet i Disney-venlighed og sikre hint, som fan-basen vil sætte pris på.

Det efterlader desværre ikke meget, der føles frisk eller som udfordrer genren og giver et kreativt spin på universet. Af de lidt mere inspirerede elementer bør nævnes en meget woke droide, L3-37 (Phoebe Waller-Bridge), der kæmper for mere selvstændighed til robotter. Dette fører bl.a. til et robot-oprør, der skaber et kaos med en stemning af munterhed og frivolitet, som ellers ofte går tabt i de meget computerskabte scener. Glover har også fået frie tøjler til at køre Lando linjen helt ud som en charmerende, metroseksuel (og eftersigende også panseksuel) forfører, hvilket gør ham til centrum i alle scener, han er med i.

Fra woke robot og tilbage til støvsuger-formet doides
Derudover smager resten af filmen af velkendthed og sikkerhed med meget få chancer. Ud over L3-37 er de resterende droids mere eller mindre støvsugere, der er ombygget, handlingen er forudsigelig, og karakterne meget lidt udfoldet. Men hey, der var der en reference til Episode V! Mange fans vil nok sætte pris på det sidste, men som én, der både holder af de originale film, og som også gerne så universet udvikle sig på nye måder, føles det som en spildt chance. Netop Han Solo er jo en karakter, der kun modvilligt fulgte med resten af eventyret, og med en hel film dedikeret til ham, var der ellers god mulighed for at lave en film på en smuglers uregerlige principper.

Titel: Solo: A Star Wars Story
Original Titel: Solo: A Star Wars Story
Premieredato: 23. maj 2018