Sonja fra Saxogade

21. juli 2005 af Helle Perrier

Sonja fra Saxogade billede

”Jeg gider ikke lege med drenge, de tror sgu altid de er noget.” Den frække tøs fra Vesterbro er tilbage.

Sonja Sander Jacobsen spillede sig lige ind i hjerterne på alle i rollen som sin navnesøster Sonja fra Saxogade. Filmen er fra 1968 og Jytte Hauch-Fausbøll har både skrevet og instrueret herlighederne.
Hvem husker ikke den lille pige med det korte, krøllede hår og hornbriller? Sonja fra Saxogade vil altid være et nærmest ikon fra børnetv i 60’erne, og det med god grund.

Sonja har det svært. Ikke alene hænger hun oftest på lillebror Bjarne og søster Heidi, men hendes noget distræte mor hundser med hende dagen lang. Men Sonja er speciel – hun er en stærk pige med et ordforråd som en havnearbejder, og de andre mødre i kvarteret bekymrer sig om alle de ord deres børn lærer af pigen. Filmen er en række små historier i et. Sonja glemmer sine søskende i parken og hele kvarteret må ud for at lede. Børnene anklager en uskyldig mand for at være børnelokker, og Sonja kommer i slåskamp med drengene fra området. Der sker en masse hele tiden, og det er bestemt ikke kedeligt. Man skal give sig selv lov til at leve sig ind i filmen. For den er som nævnt næsten fyrre år gammel, og de skæve klip, den opsplittede handling og de noget ridsede sort/hvide billeder kan godt kræve sit, hvis man ikke kan omstille sig fra nutidens film.

Under alle omstændigheder er Sonja fra Saxogade bestemt en film der er værd både at gense og gemme for eftertiden. Ikke fordi den nødvendigvis er så meget bedre end det, der produceres nu, men fordi den er et fantastisk tidsbillede. Den er også sjov og underholdende, men bestemt frem for alt et eksempel på socialrealisme, der godt kan indlemmes i børnenes bevidsthed uden at det nødvendigvis skal være pakket ind i vat. Sonjas mor er alenemor, - derfor hænger den unge pige på søskende og indkøb. Vi er i de belastede kvarterer, det er blandt andet tydeligt i delen med børnelokkeren. Serien foregår i en virkelighed som man kunne og kan forholde sig til, det er det der gør den så god. Desuden er skuespillerne mildest talt velvalgte. Man kan få et dejligt gensyn med en ung Jytte Abildstrøm med højt franskbrødshår og små lårkorte nederdele. Mange husker hende råbende efter Sonja ”Husk nu Kaffen. Husk nu cigaretterne.” En anden stærk karakter er Bodil Udsen, der spiller Mutter Fit, den sympatiske indehaver af en butik i kvarteret. Sonja Fra Saxogade er et vidunderligt portræt af barndommen i storbyen som den var dengang. Vesterbro er jo i det seneste år blevet byfornyet i den grad, men i filmen her, ser man kvarteret som det var dengang. Sonja fra Saxogade vil for altid stå som et monument i dansk børnetv. Børn må gerne have rigtige problemer, rigtige liv og så må de gerne være lidt frække, - det hele behøver ikke altid være så pænt. Sonja er alt det og meget mere. Man må ikke snyde sig selv for at se eller gense denne film, tag en tur tilbage til tresserne.

Titel: Sonja fra Saxogade
Original Titel: Sonja fra Saxogade
Premieredato: 11. juli 2005