South Park - The Complete Ninth Season

28. januar 2009 af Jesper Poulsen

South Park - The Complete Ninth Season billede

Tom Cruise, kom så ud af det skab!

Hvad har gamle Abba-sange, en kønsskifteoperation, Sylvester Stallone, en spækhugger på månen, Anonyme Alkoholikere, en indiansk gravplads og den kinesiske mafia at gøre med 4 drenges tilværelse i en lille ubetydelig bjergby nær Colorado? ALT! Endnu en grotesk sæson af forbudt-for-børn tegnefilmen South Park er på gaden. Matt Stone og Trey Parkers vanvittige hjerner har igen slået gnister omkring dette Cirkeline-madness som her bagefter fremstår som intet mindre end et fænomen. Her er usselt sprog, sex, vold og ødelæggelse og ikke mindst latterliggørelse af hele vores samfund på kryds og tværs.

Hvis du ikke allerede nu kender figurer som den skydegale onkel Jimbo, superbøssen Big Gay Al, klasselæreren Mr. Garrison, Butters, Wendy Testaburger, Tweek, skolepsykologen Mr. Mackey, kokken Chef og alle de andre mærkværdigheder fra South Park, ja så er det din egen skyld. Det store spørgsmål er ikke længere om South Park er en genial opfindelse, for det i sig selv er sådan set 6 stjerner værd. Næ, det som skal besvares er nærmere om sæson 9 kan holde omgangshøjde med sine foregående sæsoner. Svaret er: Nej!

Men det er nu ellers tæt på. Vi er stadig ude på overdrevet i alle henseender. Cartman gør alt hvad han kan for at slippe af med hippier, Kenny dør (ikke overraskende, for det gør han jo altid) og sættes til at styre Himlens kamp mod Helvede via PSP, Kyle ønsker sig en såkaldt negerplasti (så han kan blive en god basketballspiller) og Stan menes at lægge krop til Scientology-stifter L. Ron Hubbards genkomst. Sidstnævnte i øvrigt i episoden som involverer John Travolta, R. Kelly, Nicole Kidman og Tom Cruise, hvilket fik den ”rigtige” Tom Cruise op af sofaen og i den grad i rødt felt! Sæson 9 indeholder 14 afsnit som kommer særdeles godt omkring de elskede figurer og viser nye sider af dem som vi troede vi havde helt styr på. F.eks. drengenes klassekammerat Jimmy, krøbling og komiker, som får store problemer med ufrivillig erektion.

Sæson 9 lægger hårdt fra land med afsnittet Mr. Garrisons Fancy New Vagina, hvor klasselæreren skifter køn og springer ud som kvinde. Kyles far er lige ved at gå i brædderne over at en sådan type skal undervise hans søn i skolen, men da vreden er ved at nå sit højeste, finder Kyles far ud af at han måske selv dybest set havde lyst til at være en anden – nemlig en delfin! Og så må det jo blive sådan… Afsnittet The Losing Edge er også et af højdepunkterne. Her er knægtene på det lokale baseballhold dødtrætte af netop denne sportsgren, men der findes jo måder at slippe ud af det på. Det gælder jo bare om at tabe kampene og blive slået ud af turneringerne. På den måde venter fritid og underholdning lige om hjørnet. Problemet er bare at de øvrige hold har det på samme måde, og hvem er så bedst til at tabe? For ikke at tale om den kamp der foregår på tilskuerpladserne! Der er også gode momenter at finde i afsnittet Marjorine, hvor Butters må gå undercover til pigernes pyjamas-party for at sikre drengene et nyt våben. Pigerne er nemlig i besiddelse af en genstand som kan forudsige fremtiden.

Alligevel er det som om at man mangler mere af den grovkornede humor som har præget serien hidtil. Det er som om at der er afsnit som synes irrelevante, for en gang skyld. Nu er det jo heller ikke let at blive ved med at finde på, men taget i betragtning at afsnittene fra sæson 9 ikke har været vist på dansk tv (hvilket de 8 forrige sæsoner har), så var der i min verden lagt op til komplet fornyelse og måske flere surprise-momenter end et gensyn med afsnit som man kunne huske uden ad. Sådan blev det ikke helt, men dermed ikke sagt at South Park sæson 9 er et momentum i rækken af kult-dyrkelse. Som serie genial, som sæson isoleret set ikke den bedste. Derfor trækker jeg også en stjerne i forhold til de tidligere sæsoner som er anmeldt her. Men husk – det er stadig en stor præstation af lave disse klippe-klistre figurer og få øjne, ører og alle andre lemmer til at bevæge sig i 14*22 minutter + at hive gæstestjerner ind og bidrage med stemmelægning, så 5 stjerner må stadig være på sin plads.

Sæsonen her indeholder intet ekstra materiale.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S.

Titel: South Park sæson 9