Species

10. maj 2005 af Søren Falgaard

Species billede

I 1859 publicerede Charles Darwin ”Arternes oprindelse”, der på radikal vis ændrede vores opfattelse af mennesket. Med publiceringen af ”Species” sker der intet paradigmeskift

Via signaler fra rummet og DNA-ekspertise fra mirakellæger udvikles den gudesmukke alian Sil (Natasha Henstridge), der på bedste Hannibal Lector vis holdes fanget i et glasbur. Den genstridige mutant lader sig dog ikke sådan stå til udstilling og forsøg og flygter. Hernæst viser hun sine kolossale kræfter og mærkværdige puppeagtige udviklingskrop i resten af filmen. Hendes mål: at udvikle en ny race, der kan overtage jorden. Men i hælene har hun et hold bestående af en professor (Ben Kingsley) og diverse andre eksperter.

Kan menneskeracen nu klare en sådan mærkværdig hyberstærk og super smuk bandit af en udviklingskvinde? – Tjahh i hvert fald er seksualiteten sat godt i spil i filmen, der må anses som et underholdende konglomerat af usammenhængende tematikker. De utallige nøgenscener af Sil kommer helt klart den mandlige seer til glæde, mens selve jagten på den til tider fint animerede alienart også fænger helt fint. Desværre er filmen nu også til tider decideret ufrivillig komisk, ligesom det kan være svært at forstå hvilke virkelige psykologiske mekanismer, der spiller på hos seeren. Selve designet af alienen er ikke helt skudt forbi, ligesom Alien-filmene spiller dette på den menneskelige seksualitet, hvorfor penetrering og slim synes at være ganske foretrukkende karakteristika for sci fi monstrene. Den humanoide kobling mellem alien og menneske fungerer til tider godt, og får derved på et vist plan lagt en del gode momenter ind, der netop spiller på menneskets overflade, dets underliggende drifter og de etiske udfordringer f.eks. genteknologien står bag.

Species er ikke nogen gennemført film, ej heller er den banebrydende, men den er fin underholdning for folk med hang til slimede monstre og kuriøs alienpsykologi. Dertil har filmen plantet nogle skuespillere, hvis største fordele er deres egenartethed. Ben Kingsley har altid haft en god plads for mig, jeg kan nu got lide hans særprægede udseende og attitude. Michael Madsen er den rå tilbagelænede slåførst type, og det er han jo også en af de bedste til. Selve alienskuespilleren Natasha Henstridge opfylder, hvad hun skal. Hun er dragende på en måde, der også indeholder en vis form for foragt. Nogen god skuespiller er hun ingenlunde, man hvad gør det? – ”Species” er en ganske fin sci-fi film, der kan nydes med et let skjult skælmsk og useriøst smil på læben.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
SF/Fox.

Titel: Species