Spider-Man: Friend or Foe (PS2)

28. oktober 2007 af Steffen Damkjær Moestrup

3 stjerner Skriv en kommentar KØB SPILLET HER

Spider-Man: Friend or Foe (PS2) billede

Tørre tæsk. Spider-Man allierer sig med sine værste fjender og drager ud for at slå monstre ihjel. Det er der kommet et alt for let og ensformigt PS2-spil ud af.

Endnu et styk merchandise er føjet til Spider-Man-universet med udgivelsen af konsolspillet Friend or Foe. Og lad det være sagt med det samme; spillet er hverken bragende flot, originalt tænkt eller ekstremt fængende. Men mindre kan måske også gøre det.

Spillet er et klassisk beat-’em-up-spil. Det vrimler med mere eller mindre stupide phantoms, som kun Spider-Man og hans allierede kan destruere. Sagen er nemlig den, at Friend or Foe lader Spider-Man hooke op med nogle af de største villains fra Spider-Man-universet. Det giver spilleren mulighed for at agere som eksempelvis Green Goblin og Doc Ock i kampen mod de mange phantoms.

Spillet er enormt ensformigt. Banerne er grafisk forskellige og antallet af monstre varierer, men så er det også sagt. De få puzzles, der skal løses undervejs er barnagtigt lette. Det er typisk noget med at stille sig op på en lille platform for at åbne den lukkede port. Kernen i spillet er altså slagsmålene, og også disse bliver hurtigt ensformige. Spider-Man og hans allierede kan selvfølgelig udbygges med forskellige teknikker og våben undervejs, men fjenderne forbliver ensartede og lette at trimufe. Og skulle du dø undervejs, mister du blot et par guldmønter. Ikke noget med kun 3 liv i det her spil. Kun i slutningen af hver bane, hvor Spider-Man står over en af de store villains, som er blevet hjernevasket af phantoms, kan der komme lidt udfordring for spilleren.

Trods ensformigheden og dette alt for lette niveau, er spillet dog i mindre mængder ganske underholdende. Det glider fint af sted, og indeholder et fint stemmearbejde, som endog formår at levere små humoristiske punchlines undervejs. Især i 2-player-mode kommer Friend or Foe til sin ret. Jeg har spillet det en uges tid med min 3-årige søn, og han er voldsomt grebet af det. At han formår at klare sig igennem de fleste af banerne siger dog mere om spillets sværhedsgrad end om min søns spilleevner.

Anskaf dig kun spillet, hvis du har mod på en meget tilgængeligt og hurtigt gennemført beat-’em-up. Ellers ikke.

Spillet er venligst stillet til rådighed af:ActiVision.

Titel: Spider-Man: Friend or Foe