Spiderwick Fortællingerne

14. marts 2008 af Christian Arhoff Andersen

Spiderwick Fortællingerne billede

Spiderwick fortællingerne er en for engang skyld ikke episk eventyr filmatiseringen, og det er både en fordel og en ulempe.

Eventyrfilmatiseringer er det helt store i øjeblikket. Efter Ringenes Herres 17 oscars, og Harry Potter sagaens overgåelse af James Bond som den mest indtjenende filmserie nogensinde, bliver alle eventyr bogserier kikket igennem, for at se om man kan lave en stor filmserie ud af det. Den seneste er ”Spiderwick Fortællingerne”

”Spiderwick Fortællingerne” omhandler de lille Grace familie. Helen Grace(Mary-Louise Parker), er lige blevet skilt, og ser frem til at starte et nyt liv, ved at flytte ind i familiens gamle hus, tilhørende afdøde bedstefar Artur Spiderwick(David Strathairn). Med sig har Helen sine tre børn, Jared og Simon(Freddy Highmore i begge roller) og den lidt ældre søster Mallory(Sarah Bolger). De to andre er åbne for det nye liv, men Jared har meget svært ved det. Han er sur på sin mor for at blive skilt fra hans far, hvilket han mener, er hendes skyld, og der er ikke nogen der kan komme ind til ham. Efter at have jagtet et mystisk dyr, der gemmer sig inde i væggen, kommer Mallory, flankeret af sine brødre, til at ødelægge væggen, og finder en gammel køkken elevator(til maden), og finder en samling af underlige ting, der ligner en slags rede. Mallory og Simon har travlt med andre ting og forlader køkkenet, mens Jared finder det spændende og kravler ind i den lille elevator og bevæger sig opad. Her finder han Arthur Spiderwicks hemmelige kontor, og en ting springer hurtigt Jared i øjnene. En stor kiste, med det samme symbol som på nøglen. I kisten finder han ”Arthur Spiderwicks feltguide”. I bogen findes beskrivelser af en magisk verden, som eksistere lige her i virkeligheden, der er bare ingen der kan se den. Herefter afslører Thimbletack(Martin Short), sig selv og fortæller at han er Spiderwicks gamle ven, der har hjulpet ham med bogen. Jared skulle dog aldrig have læst bogen, for den onde trold Mulgarath, ønsker at få fat på den, da han via bogen kan læse om alle arter af magiske væsners svagheder, og derved få magten over dem alle.

”Spiderwick Fortællingerne” er mest for børn. De bedste eventyr historier, er så komplekse og fungere på så mange forskellige planer, at de kan læses og ses af folk i alle aldre, men det er denne historie for simpel til. Det er dog forfriskende at se en eventyr film der ikke er så pokkers episk, og er forholdsvis simpelt, men der er ikke nok bid i historien og den er lidt for hyggelig. Desuden er det svært at distancere sig fra de allerede talrige eventyr filmatiseringer af mange af de bedste historier, og man er nød til at have en meget original historie, for at skille sig ud fra mængden, og det har ”Spiderwick” ikke. ”Spiderwick Fortællingerne” stiller lidt andre rammer op for sig selv end mange andre eventyrfilmatiseringer, og selv om det er forfriskende er det ikke nok. Men med sin minimalistiske eventyrstil, vil ”Spiderwick” helt sikkert også få fat i et lidt andet publikum end andre, og mange børn vil sikkert elske filmen. Skuespillet er både op og ned. Freddy Highmore er en af de mest talentfulde unge skuespillere, og at han formår at spille to brødre på to forskellige måder, vidner om hans talent. Sarah Bolger råber konstant, og er små irriterende som søsteren, mens der er gode stemmepræstationer af Martin Short, Nick Nolte og Seth Rogan.

”Spiderwick Fortællingerne” er en hyggelig familievenlig eventyrfilm, der vil blive nydt af børn, men voksne vil kræve mere, da man ikke kan undgå at sammenligne med de mange andre historier der gør det hele lidt bedre og lidt mere originalt. Men at ”Spiderwick Fortællingerne” er en hyggelig og sjov oplevelse, kan man ikke komme uden om.

Titel: The Spiderwick Chronicles
Original Titel: The Spiderwick Chronicles
Premieredato: 14. marts 2008