Standing Still – Leje DVD

8. oktober 2006 af Toke Nielsen

Standing Still – Leje DVD billede

Melrose’s Friends 90210 – blot med mere sprut og flere bare bryster end tv og Aaron Spelling tillader.

Da collegekæresterne Michael & Elise skal giftes, bliver nogle af deres gamle collegekammerater naturligvis inviteret med og ankommer alle dagen før den store begivenhed, for at fejre denne på behørig vis. Selvom de to køn splitter op på et tidspunkt i løbet af natten for at afholde separate polterabends med dertilhørende sprut og strip, bliver omdrejningspunktet for filmen den yderst fugtige nat hvor fortidens spøgelser, uafklarede indbyrdes forhold og almen rod og forvirring angående især sex, kærlighed, det at blive voksen og sex igen, trænger sig på.

Det var med bange anelser jeg satte skiven i afspilleren, idet det noget misvisende cover lugter mere af film som American Pie, En helt vild Polterabend, Dude Were Is My Car og lignende overgearede teenagekomedier, end det mere Robert Altman inspirerede drama som Standing Still heldigvis skulle vise sig at være. Den komedie som filmen bliver lanceret som, viser sig i stedet at være et mere tungsindigt drama - hvor dog også dramaet udebliver.

Problematikken iblandt de tilstedeværende drejer sig for størsteparten sig om, at fyren de kalder Pockets på et tidspunkt bliver arresteret for forsøg på at købe sig en prostitueret, da han er såret over at collegekæresten Lana forlod ham dengang for fire år siden. Samtidigt falder Lana for brudens lesbiske affære fra collegetiden som er i sorg over tabet af Elise, hvis 17årrige lillesøster netop har ”ordnet” en af de tilstedeværende venner i det nærliggende lysthus. Sideløbende tumler Ethan med kærestens frieri og vi får også historien om hvor svært Michael har ved at tilgive sin alkoholiske far der (som ofte set før) angiveligt var skyld i moderens død.

Tilføj derudover at praktisk taget alle de implicerede er yderst succesrige og samtidigt ser godt ud og vi står i virkeligheden blot tilbage med noget der minder om en krydsning mellem tv-serier som eksempelvis Friends, Melrose Place og Berverly Hills 90210 – blot tilsat større mængder sprut og flere bare bryster end fjernsynet og Aaron Spelling tillader det.

Det er ikke godt og det er heller ikke dårligt. Alt i alt er Standing Still så absolut et ganske udmærket fix hvis man skulle gå hen og lide af serie-abstinenser i løbet af f.eks. fodbold eller cykelsæsonen – eller ens tømmermænd bare ikke kan klare andet. I lyset af dette er det nok tilstrækkeligt at filmen kun er udkommet som leje-dvd, endskønt man (desværre) har set langt, langt værre ting på det store lærred. Tre standardiserede stjerner skal gå til denne lille sag.

Intet Ekstramateriale.

Titel: Standing Still
Original Titel: Standing Still