Star Trek Voyager – Season 6 (DVD)

16. marts 2005 af Søren Falgaard

Star Trek Voyager –  Season 6 (DVD) billede

“Star Trek Voyager” er endnu en tilføjelse til Star Trek-universet. Sjette sæson er glimrende underholdning til hardcore Sci-fi fanatikere

Siden Star Trek for første gang så dagens lys i 1966 har det interessante og egenartede univers udviklet sig til nærmest gigantiske dimensioner. Den oprindelige serie havde William Shatner i hovedrollen som Kaptajn James T. Kirk, der styrede stjerneskibet Enterprise. Missionen for kaptajnen og hans besætning var at “explore strange new worlds, To seek out new life and new civilisations; To boldly go where no man has gone before!”. I 1987 kom “Star Trek The Next generation”, hvor teknikken var blevet væsentligt forbedret i forhold til den oprindelige serie, her flød en levende landsby ud i rummet. Et samfund med masser af muligheder som holodæks og programmeret mad. I 90’erne kom den tredje Star Trek serie så. I ”Deep Space Nine” følger vi en befolkning, der styrer en rumstation. I 1995 overtog ”Star Trek Voyager”, her var vi tilbage på et Stjerneskib i dette tilfælde USS Voyager. Øverstkommanderende på broen var for første gang en kvinde, kaptajn Janeway (Kate Mulgrew). Skibet strandede under uheldige omstændigheder langt ude i rummet med udsigt til en livslang rejse hjem til jorden. Vi følger dernæst over syv sæsoner (1995 – 2001) stjerneskibets forsøg på at komme hurtigst muligt hjem. Undervejs støder Voyager naturligvis på diverse problemer, som de via diplomati og våben søger at løse.
Voyagers besætning er i tråd med seriens konvention en flok egenartede karakterer, der hver især har deres styrker og svagheder. Det er i disse særegne træk, at serien finder sine historier, der oftest udspiller sig over de enkelte afsnit. Nogle afsnit glider dog ind i hinanden, ligesom der forekommer referencer til tidligere afsnit af serien.

Formen er, at vi via anslaget får slået et tema an, som det givne afsnit dernæst kredser om. De 26 afsnit, som sæson 6 består af, er ret varierede, og skifter fra afsnit til afsnit fokus fra den ene karakter til den anden, alt i mens stjerneskibet langsomt nærmer sig jorden. Der er mindeværdige afsnit om f.eks. doktorhologrammet ( Robert Picard), der i episode 133 ”Virtuoso” bliver operastjerne på en planet, som Voyager støder på. Med humor og lune fortælles om doktoren noget selvoptagne opførsel, og derfor slipper vi heller ikke for en god opbyggelig morale til slut. Andre afsnit, som afsnit 135 ”Tsunkatse” er mere spændingsorienterede analogt med, at det tilføjer yderligere til karakteren ”Seven of Nine” (Jeri Ryan). Borg’en (en gruppe af intelligente og kyniske individer, der via et netværk er samlet til en stærk gruppe) tages her til fange af nogle Tsunkatsekamparrangører (Tsunkatse er en kamp der foregår i en ring, hvor taberen dør), der vil have den stærke kvinde i kamp for et galaktisk publikum, der higer efter at se Borg’ blod. Et afsnit som 132 "Blink of an Eye” bruger på ekstrem vis Sci-fi universet til at lade Voyager møde en tidslomme, hvor en planet i løbet af kort tid gennemlever udviklingstrin fra sten- til rum-alder, alt i mens Voyager på få minutter desperat prøver at slippe væk, inden planeten opfinder våben, der kan skyde dem ned. I det hele taget er seriens afsnit let spiselige og filosofisk diskutable, men de får alligevel én til at tænke sig godt og grundigt om. F.eks. tematiseres menneskets forhold til maskine i afsnit 125 ”Alice”, hvor Tom Paris fra stjerneskibet køber et lille rumskib, hvis intelligente computerhjerne viser sig at prøve at få overtaget over ham.

Således griner vi med den brogede besætning af Kaptajn Janeway (Kate Mulgrew, der styrer skibet med hård men retfærdig hånd), Neelix (Ethan Phillips, talaxianer og skibets kok samt ambassadør og humørspreder), The Doctor (Robert Picard, som er et hologramlægeprogram, der er begyndt at udvikle følelser for omgivelser og kunst), Seven of Nine (Jeri Ryan, Borg’en, som Kaptajn Janeway kæmper for at gøre mere menneskelig), Tuvok (Tim Russ, af Vulcanslægten, en yderst intelligent og beregnende sjæl, der dog virker noget kold og blottet for humor). Ydermere befinder B’Elanna (der kæmper med at være halvt menneske og halvt Klingon (en noget aggresiv race)), Tom Paris (Robert Duncan McNeill, der er ud af en slægt med fine rumtraditioner) og næstkommanderende Chakotay (Robert Beltran) sig om bord på skibet.

Altså en stor stak af personligheder, der har hver deres problemer og konflikter at tage hånd om, og karakterer der fungerer godt i modspil med hinanden og de farer, der lurer ude i rummet.

Som ny fan af Star Trek kan man godt begynde sin færd ind i det gigantiske univers her, men det ville nok være mere hensigtsmæssigt at starte med første sæson. For samlere og fanatiske fans af Star Trek er udgivelsen af sæson seks af Voyager endnu et flot bokssæt til samlingen. Med Star Trek er det ligesom alt eller intet, enten afviser man serien som en tynd kop Sci-fi-te ellers opfatter man det som en yderst veludviklet og fascinerende Cocktaildrink med både paraply ,og hvad der ellers hører til. Teknisk set er seriens afsnit fremragende, når man holder in mente, at der er tale om en serie med stram deadline og ikke en film. Men det er faktisk ikke specialeffects, der er grunden til, at man skal lade sig fascinere af dette univers. Det er de sjove og skæve karakterer og hele tanken om rummets uendelige muligheder.

Alt i alt er der 7 discs i det flotte bokssæt, dertil kommer en mindre folder, der kort beskriver de enkelte afsnit. Sjette sæson er det næstsidste af ”Star Trek Voyager”, der indeholder i alt syv sæsoner. Syvende sæson er endnu ikke udkommet.
Udgivelsen indeholder hele 18 timer og 18 minutter, så man skal være meget stor fan for at tage spenderepungen frem, men er man fan, får man også det for pengene, man skal have.

Ekstramateriale
Der er nok af ekstramateriale at komme efter på dvd-udgivelsen.

”Braving the Unknown: Season 6” er et generelt view bagom sæsonen. Et view der indeholder interviews med skuespillere og producere, der beretter om valg og følelser.

”One small Step: A Mars Encounter” tager tråden op fra et af sæsonens afsnit, der fører os til Mars-landingen, der optræder i serien som en af de store begivenheder, der udgjorde fundamentet for de store stjernerejser. Igennem Robert Picardo indføres vi endvidere i nogle af de udfordringer, som rumforskningen i dag står overfor. Et ganske interessant feature.

”Voyager Time Capsule: Chakotay” omhandler karakteren Chatokay, der er næstkommanderende ombord på Voyager. Endvidere fortæller karakterens skuespiller Robert Beltran om sig selv og sit forhold til serien.

”Red Alert! Amazing Visual effects”: Tager os med bag kameraet og viser uddrag fra sæsonens bedste og mest spektakulære effekter. Teknikerne fortæller om, hvordan de har lavet de forskellige effekter og om, hvordan de har været inspireret af vikinger samt ældre irlandske stenkonstruktioner. Vi får også et lille blik på den hyppige brug af green screen.

”Starmapping the Final Frontier” er kun for supernørder. Her beretter en ekstremnørd om, hvordan han har brugt uendelig af tid på at lave et skema over hele Star Trek universet. Ihærdigheden er udmundet i et kort over planeter, og hvem der bebor dem, i hele det område som er nævnt i alle Star Trek-serier.

Til slut er der de obligatoriske Trailers for ”Star Trek The Original Series”, ”Star Trek The Next Generation” Samt ”Star Trek Deep Space 9”, der alle er tilgængelige i flotte Bokssæt.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S.

Titel: Star Trek Voyager – Season 6 (DVD)