Starsky & Hutch

23. september 2004 af Morten Eriksen

Starsky & Hutch billede

Der er dømt retrotrip i denne stemningsfyldte actionkomedie om to politihelte der redder verden for farer. Makkerparret Ben Stiller og Owen Wilson er beamet tilbage til 70’erne...

To uheldige helte, David Starsky (Ben Stiller) og Ken Hutchinson (Owen Wilson) arbejder som betjente i Bay City. Starsky er den punktlige politimand der holder sig til reglerne og hans makker Hutch er hans diamentrale modsætning. Han er ikke bleg for at score lidt til sig selv, både hvad angår bevismateriale eller damer! Vi er i 70’erne og i en Ford Gran Torino.

De to betjente har sommetider brug for lidt viden, som de ikke selv kan tilegne sig, så derfor har de en varm linie til natklubejeren og hustleren Huggy Bear (Snoop Dogg).

Vi bliver til at starte med introduceret til filmens bad guy kokainhandleren Reese Feldman (Vince Vaughn) der på sin lystyacht irettesætter een as sine mænd ved at likvidere ham. Liget flydet dog ovenpå, og skyller i land. Starsky & Hutch er straks på sagen, og via Huggy Bear får de at vide at en stor kokainhandel er under opsejling og en mand ved navn Big Earl skulle være indblandet. Big Earl (Will Ferrell) er lidt af en freak, og efter en ydmygende snak med ham i fængslet får de en pose af den nye modificerede kokain, som efter sigende ikke skulle kunne spores af politihunde! De får en større og større mistanke til Reese Feldman, der også havde afdøde på lønningslisten. Problemet er dog, at de skal finde ud af hvor han gemmer kokainen og det er ikke så let når Feldman ved hvem de to betjente er. Derfor må de træde i kostumer for at komme helt tæt på hans affærer og det skal ske inden handlen er i hus...

Det vi har her, er en hyggelig film med to hyggelige betjente der bekæmper hyggelig kriminalitet! Herlighederne er jævnt underholdende hele tiden, men der mangler et par højdepunkter for at filmen ville være i top! De udebliver, men skidt med det! Jeg kan næsten ikke lade være med at synes godt om filmen. Owen Wilson og Ben Stiller falder godt ind i rollerne og det er filmens plus, at der (næsten) ikke bliver overspillet! Instruktøren er ikke ude på at latterliggøre 70’erne og det tv-show som filmen er baseret på! Vi er altså ikke helt ovre i crazykomikken fra ”Zoolander” (2001) der også havde komikerparret Ben Stiller og Owen Wilson i hovedrollerne! De man kan sige er, at der er flere idéer og mere handling i ”Zoolander” end i denne film!

Todd Phillips - instruktøren bag "Road Trip" og "old School" - har instrueret. Han arbejder i øjeblikket på endnu en filmversion af et tv show fra 70'erne "The Six Million Dollar Man" med Jim Carrey i hovedrollen.

Serien ”Starsky & Hutch” har ikke mig bekendt kørt herhjemme, og da filmen til dels lever på referencer til serien, så er det ikke al komikken man fanger! Flere små scener fra tv-showet har fået nyt liv i filmen, bl.a. en scene hvor de to helte er i bad på stationen! Hutch synger - i en score-scene – en sang som David Soul fik et hit med i 1976. Fred Williamson – der indspillede en lang række Blaxploitationfilm i 70’erne - spiller deres chef Captain Doby. I øvrigt så blev den oprindelige Huggy Bear dengang spillet af en anden sort 70’er stjerne Antonio Fargas, men han fik ikke en rolle i filmudgaven på trods af hans eget ønske om en rolle!

Skulle man blive interesseret i at se tv-shows fra 70’erne, så kan man få nogle lækre dvd-bokse via forhandlere der importerer fra England! Både ”Starsky & Hutch” og ”Charlie’s Angels” er udgivet i USA og England i meget fornemme boks-udgaver delt op i sæson’er. Hvad førstnævnte tv-show angår, så må vi herhjemme tage til takke med en dvd med 9 afsnit ud af 23 fra første sæson. Den kan købes i butikkerne allerede.

DVD specifikationer:

Dvd’en starter op med korte dvd promo-trailere for The Ladykillers (letterbox 1:85:1, stereo), Hidalgo (letterbox 1.85:1, stereo), ALIAS sæson 2 (standard 4:3, stereo) og til sidst en zappetur mellem diverse komedier fra filmselskabets dvd katalog. Reklameblokken kan skippes!

Menuerne er animerede og der er dæmpet baggrundsmusik samt små klip fra filmen. Det er rart at lyden i menuen er lavere end selve filmen og ikke den anden vej rundt. Filmen præsenteres i 16:9 2.35:1. Billedet er i Technicolor og der er skruet godt op for farverne og det klæder filmen godt. Til tider virker det nærmest tegneserieagtigt. Surroundsporet er ikke specielt godt udnyttet, men musikken lyder godt i Dolby Digital. Sammenlignes cd soundtracket med lydsporet i filmen, så kan man virkelig høre hvor meget dynamik der går tabt på cd! Der kan vælges mellem engelsk, spansk eller portugisisk Dolby Digital 5.1. Filmen er tekstet på dansk, svensk, norsk, finsk, engelsk, spansk, portugisisk, islandsk og estisk.

Special features: