Stitches

1. november 2013 af Ronnie Bisgaard Mortensen

1 stjerner Skriv en kommentar

Stitches billede

Lad nedslagtningen begynde!

Coulrofobi er angsten for klovne, en angst som højst sandsynlig er opstået efter filmatiseringen af Stephen King gyseren It. Her er klovnen Pennywise en af de mest skræmmende mordere set indenfor gysergenren, og mange mennesker bliver stadig skræmt ved synet af klovne. Kuren mod er coulofobi er dog fundet! Se filmen Stitches, der i sit hastværk og lastværk, formår at gøre grin med klovnen som morder frem for at skræmme. Min egen største bekymring under filmen var, om blodeffekterne var lavet med Heinz eller Beauvais.

Klovnen Stitches (Ross Noble) skal underholde til Toms (Tommy Knight) fødselsdag. Samtlige børn er nogle uopdragne møgunger, og det ender med at børnenes drillerier får klovnen dræbt, da denne falder og lander oven på en kniv. Seks år senere er Tom en angstramt og social taber på skolen, men da han er alene på sin fødselsdag formår hans venner at invitere samtlige elever på skolen til fest. Med til festen er også klovnen Stitches, som er opstået fra de døde, og han søger nu hævn over de børn, der var skyld i hans død seks år tidligere.

Lad os starte med de positive ting i filmen. Billedsiden er rigtig flot og velpoleret, og der ikke den normale grumsede og dårlig kameraføring, som man tit ser det i lowbudget b-filmsgysere. Det giver filmen et lækkert look, som dog desværre kommer til at stå meget i baggrunden af de dårlige ting i filmen. En anden god ting, som sådan set ikke er særlig fremtrædende, men som alligevel gjorde noget for mig, var, at en af Toms venner havde nogle homoseksuelle tendenser. Det er tydeligt, at det er en engelsk produktion, for det er ikke noget, man ser i normale teen-slasher film fra USA.

Og så til de mindre gode ting, for dem er der altså rigtig mange af. Selve plottet er ret latterligt. Da Stitches dør bliver hans lig ført hen i kirkegårdens klovnekrypt (hvad det så end er), og her er der så nogle andre klovne, der sørger for, at han kan genopstå (det er forvirrende og bliver ikke forklaret yderligere). Det er den engelske stand-up komiker Ross Noble, som spiller klovnen og han gør det okay, selvom hans karakter egentlig er ret ligegyldig. Resten af castet er teenagere og det fremstår da også klart i skuespillet. Det er hverken særlig godt eller troværdigt.

Ellers gælder det for klovnen om at dræbe teenagerene en efter en på de mest bestialske og makabre måder; jeg nævner i flæng: et hovedet bliver sparket af, et kranium bliver åbnet med en dåseåbner og udhulet med en isske, et hoved torpederes med en paraply, indvoldene hives ud og laves til ballondyr og et hoved bliver sprunget i luften med en ballonpumpe. På intet tidspunkt forekommer noget af dette hverken skræmmende eller ulækkert, for effekterne er så dårlige, at det er tydeligt, at vi har med plastic, modellervoks og diverse andre materialer at gøre. Det giver filmen en komisk drejning, som umuligt kan have været meningen. Stitches kan desuden tage sin klovnenæse af, og den kan så selvstændigt bevæge sig rundt i huset og opsnuse, hvor næste offer gemmer sig. Dette er udført så dårligt, at næsen ligner en animation fra 90’ernes børne-tv, og man sidder blot og ryster på hovedet. Det ville desuden have været nemmere for Stitches bare at bevæge sig rundt i huset, da ingen gæster i huset åbenbart opdager noget.

Stitches vil gerne markere sig selv som den engelske udgave af en ny gyserfranchise, men med utroværdigt skuespil, dårlige effekter og en underlig historie kommer filmen aldrig til at fungere. Filmen er skræmmende dårlig, hvilket en lækker billedside på ingen måde kan rette op på. Desuden lægger slutningen af filmen op til en fortsættelse, men jeg håber på mange måder at denne film bliver den eneste, for filmen er noget makværk. Bring hellere Pennywise til live igen.

Af ekstramateriale findes der på DVD’en en 20 minutter lang ”Making of…”, bloopers, slideshows og trailershows.

Another World Entertainment.

Titel: Stitches